Totaal aantal pageviews

vrijdag 2 oktober 2015

Nogmaals Playmobil

Het museum van de Twintigste Eeuw is een ontzettend leuk museum op het prachtige Oostereiland in Hoorn, mijn woonplaats.
Ik ben er best vaak geweest in dat museum, ook met gasten en die genieten er echt allemaal van.
'Een feest der herkenning', hoor ik regelmatig. Dan heb ik het over de vaste opstelling. Klik.
Maar er is regelmatig ook een andere tentoonstelling. Op dit moment is dat Playmobil.


Toen onze kinderen klein waren hadden we eigenlijk helemaal niet zo veel Playmobil in huis. Ik herinner me eigenlijk alleen het piratenschip. En nog wat kleine dingetjes, maar we waren meer van Lego.
Nu vind ik Playmobil leuker dan ik het toen vond. Komt ook een beetje door die kleine Nachtwachtpoppetjes en dat Melkmeisje van Vermeer van Playmobil. Zo leuk!
Maar terug naar de tentoonstelling. Je ziet er echt van alles. Uit de beginjaren, van nu... Prachtige opstellingen en mooie diorama's. Echt leuk om even te bekijken, ook als je mijn leeftijd hebt.
Maar het allerleukst vond ik het werk van de Franse kunstenaar Richard Unglik die foto's maakt van kunstwerken in Playmobil. Dan zie je bijv. dit:


Of iets totaal anders, dit:

De foto's zijn niet echt scherp, maar je herkent  toch wel wat er is afgebeeld hè?
Het Museum van de Twintigste Eeuw dus. In Hoorn. Nog tot 3 januari: Playmobil!

10 opmerkingen:

Ingrid Orens zei

Wat zijn die foto's leuk !
Vroeger speelde ik ook enkel met Lego, ik vond als kind playmobil maar niks, daar moest je niet aan bouwen zoals met Lego. Maar tegenwoordig, met alles wat playmobil maakt, kan een mens moeilijk anders dan het leuk vinden !

Els04 zei

Cool! Merci!

Willy zei

Dat lijkt mij een leuke tentoonstelling. Leuk zijn die ansichten, ik herken ze ;) Mijn kinderen zijn wel opgegroeid met playmobil. Een groot deel heb ik via internet nog goed kunnen verkopen. Zelfs de gratis folders die ik altijd meenam uit de winkels brachten nog wat op. Op het moment weet ik helemaal niet hoe de vernieuwingen zijn van dit merk. Toch het speelgoedboekje van Sint maar eens doornemen. Groetjes,

Jolande zei

Dit soort kunstwerken vind ik heel erg leuk, meestal zie je zulke dingen nagemaakt met lego, dus dit is dan weer een leuke afwisseling.

Pippa's Hus zei

Leuk! Mijn zoon speelde altijd met Lego. Maar playmobile is wel erg leuk. XX Esther

Marga zei

LEUK!

Marthy zei

Mijn kleinkinderen spelen met het playmobil van onze kinderen, heel leuk. Dat museum lijkt me ontzetten leuk, gaat op mijn lijstje, want de stad Hoorn is ook een bezoekje waard.

Katrien zei

Ja gaaf hè. Je boft met dit museum zo dichtbij. En met Cinema Oostereiland, ik zag de trailer van 45 years lijkt me onwijs mooie film ♥.

Hanneke zei

Dat lijkt me een heel leuk museum.
Lego en Playmobiel zijn van na mijn kindertijd, maar mijn kinderen speelden er wel mee. Ik heb het spul allemaal nog op zolder.

Bertiebo zei

Marthy: Hoorn is mooi hoor. Zeker doen en als je er toch bent, kom dan maar even een koppie doen bij me.
Jaa Katrien: ik hoor van meerdere mensen dat het een prachtfilm is en we gaan er ook zeker naar toe. En ja Cinema Oostereiland is echt zo fijn!
Hanneke: spelen je kleinkinderen er dan niet mee?