Totaal aantal pageviews

maandag 16 april 2018

Museum Van Loon


Met het tulpfestivalboekje, kwamen we terecht bij Museum  Van Loon. Voor de tulpen in de tuin natuurlijk.

Die tuin, die had ik al eens eerder gezien, toen zonder tulpen. Dat was met de open-tuinendagen. Zo leuk was dat, ik heb meteen even opgezocht wanneer die weer plaatsvinden. klik

Die huizen aan de gracht hebben prachtige tuinen. En hoe druk het ook is in Amsterdam, dáár is het rustig en mooi.
Op zo'n tuinendag zie je natuurlijk heus wel wat van het bijbehorende huis, maar niet al te veel en dit huis, het museum dus, was ik alleen op weg naar de tuin doorgelopen. 

Een patriciërshuis is het,  aan de Keizersgracht.
Een grachtenhuis, van de Amsterdamse regentenfamilie van Loon.
Willem van Loon was in 1602 mede-oprichter van de V.O.C. Dus daar zaten wel een paar centen.
Hieronder zie je de familie. Het is een portret met vier generaties er op, geschilderd door Adriaan de Lelie.
Enfin, in het huis en in de tuin kun je je in de 17e eeuw wanen en lekker rondneuzen. En dan bedoel ik natuurlijk 'het gouden deel' van de 17e eeuw en daarna.


Nu was er bovendien een aardige tentoonstelling, getiteld: Pastels, het pastelportret in Nederland.
Natuurlijk gingen we even kijken.

Dit portretje, met pastelkrijt gemaakt verbeeldt de zomer. Leuk om eens te zien, niet iets waarvoor ik naar het museum zou gaan, maar zo, in dat prachtige huis, toch erg leuk.

Terug naar het tulpfestival. Met het boekje, dat twee euro kostte, in de hand, kreeg je hier in het museum een kopje koffie of thee. En dan nog wel in het koetshuis, achter in de tuin. Ze hebben er hun eigen thee:

We liepen hierna nog veel verder, we moesten in ieder geval nog tot de fietsen.
Het was geen straf hoor. We zagen nog meer tulpen en wandelen in Amsterdam is voor mij altijd een plezier.

Het Tulpfestival duurt nog tot 30 april en hier is de link naar Museum Van Loon, klik











6 opmerkingen:

Wieneke zei

Mevrouw Martine Van Loon-Labouchère was de grootmeesteres, belangrijke functie aan het hof ten tijde van Koningin Beatrix. Haar dochter beheert nu het museum. Ik heb een keertje een tv-docu gezien met mevrouw Van Loon, die trouwens én hartstikke deftig én hartstikke leuk is, en zij leidde de kijkertjes rond en vertelde van alles over de familie (van haar man). Over al die mooie meubels en andere stukken was wel wat te vertellen. Ik zal eens zoeken of ik die docu nog ergens kan terugvinden.

Wieneke zei

Hebbes! Hier de link naar de door mij bedoelde uitzending, alleen gaat het meer over drie Van Loon vrouwen uit het verleden. Die meubelstukken heb ik kennelijk zelf verzonnen hahahaha:

https://www.youtube.com/watch?v=5RXYwQzXkw4

Marthy zei

Wij maakten in Rotterdam vaak gebruik van de open-tuin-dagen om eens rond te neuzen in andermans tuin. Telkens een andere wijk, zo leuk.

Bertiebo zei

Ik heb het toen gezien geloof ik maar ik ga voor de zekerheid nog eens kijken

Nietzomaarzooo zei

Wat een prachtige kleuren al die tulpen in de stad. En wat leuk dat je er een hele tocht van hebt gemaakt, met dat prachtige museum erbij. En ik vermoed nog eentje met een H. :)

Bertiebo zei

Hahaha, had gekund. Maar ik zag alleen de binnenplaats en het toilet