Totaal aantal pageviews

zaterdag 16 december 2017

Zweetkamertje

Toen onze oudste zoon een baby was, gingen we met hem naar het consultatiebureau. Onze toenmalige huisarts onderzocht hem hoogstpersoonlijk.
 'Ha' zei hij, 'ha,  daar hebben we Bart de Bul'.
Ik was vrij ernstig beledigd, want in die tijd was het geen compliment als je een dikkerdje had gebaard. Tussen mij en die huisarts is het nooit meer helemaal goed gekomen.
Onze Bart is geen bul meer. Zeker niet. Maar hij KREEG deze week wel zijn bul.
En zijn handtekening zette de nieuwe Master of Science niet op zijn diploma, maar op de muur in het zweetkamertje

Dat zweetkamertje vond ik zo leuk.
Alleen mensen die afgestudeerd zijn mogen daar hun handtekening zetten. En het is er knap vol . Met handtekeningen van zowel beroemde als doodgewone alumni.
Zo zag ik bijvoorbeeld de handtekening van de koning en van Mandela, van Beatrix en van de Soldaat van Oranje. Bij die handtekeningen van beroemdheden zit er natuurlijk een keurig plastic plaatje over, opdat het niet verloren gaat.


En nu staat Bart er dus gewoon tussen en daar ben ik hartstikke trots op.

De diploma-uitreiking vond plaats op de eerbiedwaardige Leidse Universiteit.
En behalve dat ik heel trots ben op Bart, vond ik het ook een genoegen om daar te zijn.
In die oude omgeving.
De universiteit van Leiden werd gesticht in 1575 en is de oudste van Nederland.
Dat zweetkamertje dus. Zo mooi om te zien.
Alleen al de tekeningen naast de deur en de tekst erboven. De tekst is van Dante en betekent: Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt. 



De tekeningen zijn van Victor de Stuers, gedateerd 1865. Toen studenten nog een 'hoge zijden' droegen.
Ja, dat was allemaal erg leuk om te zien, vooral voor iemand zoals ik, helemaal niet uit een wetenschappelijk milieu.



Er waren nog veel meer muurtekeningen, ik zag de togakamer, ik zag beelden van beroemde wetenschappers, kortom het was een andere wereld.
We hadden een fijne middag!

23 opmerkingen:

KnutzEls zei

Met recht supertrots!

Villa Zeezicht zei

Van harte proficiat!! Wat een geweldige prestatie!! Dat vraagt vast om een feestje ;o) Ik zag dat zweetkamertje pas op tv, had er anders nooit van gehoord. Bijzonder voor je zoon om dat te mogen doen! Enne, ik las nu pas je post over je man... heel veel sterkte gewenst. Dan is deze mijlpaal extra feestelijk! Lieve groet!!

anne zei

Gefeliciteerd met je zoon, mooie prestatie. Ook bedankt voor het delen van die fotos en verhalen...zo kom ik nog eens ergens :). Fijne dag !

Jolande zei

Hartstikke goed van Bart, natuurlijk ben je daar hartstikke trots op.
Leuk verhaal en foto's.

Marga zei

Je mag gewoon naast je schoenen lopen van trots. Toen onze Roos haar VWO-diploma haalde, zat ik naast mama, die haar schoenen had uitgedaan: er was een leraar geweest die had gezegd: dat kind haalt NOOIT haar diploma! Van harte proficiat, ook voor Bart!

Emie zei

Ook van mij de hartelijke felicitaties. Zowel voor jullie als jullie zoon. Als ik in jouw schoenen stond, zou ik er beslist naast gaan lopen.

Floor zei

Van harte gefeliciteerd!!!!
Groetjes,
Floor

sjannesblog.com zei

Geweldig mooie ervaring, waar je natuurlijk supertrots op mag zijn. Geniet samen uit volle teugen!!

Jeanette Renting zei

Zeker supertrots, dat mag toch ook!! Breng mijn felicitaties maar over aan de zoon. En wat leuk om te zien en mee te maken denk ik.
Wij waren erbij toen oudste zoon zijn stageverslag moest verdedigen en toelichten van zijn studie elektrotechniek. Zo mooi om te zien hoe stevig hij in zijn schoenen stond en rustig antwoordde op de best wel pittige vragen.

Marthy zei

Van harte met jullie knappe zoon, om super trots op te zijn en wat leuk dat je ons even mee laat kijken naar iets wat we normaal niet zouden zien.

Fien. zei


Gefeliciteerd met je zoon. En natuurlijk mag je trots wezen.
Dat waren wij ook toen onze zoon zijn bul kreeg in Nijmegen.
Maar net zo trots waren we op zoon nr 2, die via de havo en mbo zijn hbo diploma ontving. En momenteel aan een post hbo studie bezig is in Tilburg.
En niet alleen trots, maar ook dankbaar dat ze allebei konden studeren en hun talenten gebruikt hebben.
Dat heb ik in mijn onderwijstijd wel anders meegemaakt.

Sjoerd zei

Proficiat met de bul voor je zoon. Ik zou daar ook trots op zijn. De foto's zijn super...

Céline zei

Leuk, Leiden de stad waar ik ben geboren, opgegroeid en nu woon ik in een dorpje ertegen aan...

Ik ben hier in dit zweetkamertje nog nooit geweest, maar het is wel bijzonder.
Wie weet over jaren, als Naomi gaat studeren, hahaha

Wieneke zei

Proficiat Bart en ouders !! Wat leuk om dit beroemde kamertje nu eens zo te zien. Het is moeilijk om nog een plekje te vinden, denk ik?

Anoniem zei

Een heel dikke proficiat. Terecht iets om heel trots op te zijn. Die handtekeningen in dat kamertje zijn ook zo bijzonder; echt mooi om te zien.

Mrs. T. zei

Gefeliciteerd!
En wat leuk, zo'n kamertje. Nog nooit van gehoord.

Kitty zei

Van harte gefeliciteerd!

Kitty zei

Ennnn... als ik vragen mag, om welke studie gaat het. Puur nieuwsgierigheid hoor, of lees ik ergens overheen?

Anoniem zei

Bijzonder, dat kamertje met handtekeningen. Gefeliciteerd!

In de weer zei

Gefeliciteerd en trots mag je zijn hoor.

Vlimbouter zei

Hartelijk gefeliciteerd met je zoon!!!! En wees maar terecht heel trots!

mirjam kakelbont zei

Gefeliciteerd met je zoon! Ik kan me helemaal in je trots verplaatsen.
Zo'n universiteit is echt een andere wereld. Prachtige foto's heb je gemaakt.
Lieve groet

Saralien zei

Gefeliciteerd! Leuke traditie ja, dat heeft Leiden dan weer voor op Utrecht :-)