Totaal aantal pageviews

woensdag 20 december 2017

Klikspaan

Alle boeken van deze schrijver hebben titels die uit kinderrijmpjes of kinderliedjes komen.
Iene Miene Mutte, Piep zei de muis, Pluk een roos.
Maar ja de schrijver is een Brit en de Engelse Nursery Rhymes zijn niet onze kinderrijmpjes. Dus de vertaler zal misschien een probleempje hebben gehad.
Ik kan er slecht tegen als titels totaal anders worden vertaald in het Nederlands, maar déze vertaalster Harmien Robroch deed het goed. Liar Liar, werd Klikspaan.
Liar Liar, pants on fire is het begin van het rijmpje. Het vervolg wisselt nog al, maar het begin is duidelijk. En passend want het boekgaat over branden,  die opzettelijk worden aangestoken.
Als je het boek uitleest, kom je erachter dat Klikspaan ook zeer gepast is. Maar dit terzijde.

Het verhaal:
In de stad waar inspecteur Helen Grace werkt, Southampton, woeden hevige branden. Die branden blijken aangestoken te zijn. Er vallen slachtoffers, heel wat slachtoffers en zij hebben een gruwelijke dood.
Het gaat hier niet om een gewone pyromaan, daar is Helen vrij snel achter. Het gaat om een seriemoordenaar. Maar aanvankelijk is er geen enkel verband te ontdekken tussen de slachtoffers.
Er wordt een brandweerman verdacht, maar hij heeft het niet gedaan. Wie dan wel en waarom?
Goed speurwerk zorgt voor een nieuwe verdachte, maar ook nu wordt Helen Grace op het verkeerde been gezet en de lezer dus ook. De tijd dringt en de branden gaan door...

In de eerste drie boeken die ik las, was het persoonlijke verhaal van Helen Grace van groot belang. In dit boek is dat wat minder, maar het blijft toch boeiend om Helen te volgen.
Ik vond dit vierde boek wederom een aanrader.
Dat is op zich al knap, ik bedoel als deel 1 een succes is, merk je toch vaak dat de volgende delen wat minder worden.
Hier niet, het niveau blijft hoog en ook dit deel is spannend.
Gruwelijk is het wel en als je daar niet tegen kan moet je niet aan deze serie beginnen.
Maar begin je wel, dan zou ik je aanraden, (vanwege het verhaal  van Helen Grace),  bij het eerste deel beginnen.
Ik heb zelf lang moeten wachten tot dit deel beschikbaar was. Dus ik ga nu deel vijf maar eens reserveren. Kan wel een tijdje duren.
Daarna is er nog eentje in het Nederlands en er wachten nog twee delen op een vertaling. Heerlijk.

12 opmerkingen:

In de weer zei

Jij leest wat af zeg !

Bertiebo zei

Ja dat is waar, ik lees altijd en overal. Heb ook altijd een boek in mijn tas zitten. Maar ik word wat trager

Onliemie zei

Dankjewel voor deze tips! Iets om te onthouden want dit soort verhalen vind ik leuk om lezen!

izerina zei

Toevallig nam ik gisteren een boek van deze schrijver mee. Goed te weten,dat er nu vijf zijn.

KnutzEls zei

Kreeg de digitale versie. Maar ja, zoiets lezen voor het slapen gaan.... kweet niet....

Fien. zei

Ha, ga gelijk kijken of ik het reserveren kan.
een prima boek voor Kerst.

Fien. zei

Nou nou, alles uitgeleend. Heb er twee gereserveerd. Maar dat zal dan wel niet voor Kerst zijn.
Zal me maar weer eens even naar de bieb hijsen. Want ik heb de Heilige Rita van Tommy Wieringa uit.

Marthy zei

Ga ze proberen, kijkt me wel iets voor mij.

Sjoerd zei

Het klinkt in ieder geval spannend genoeg...

Alet Venhuizen zei

Gruwelijk, ik denk niet dat dat mijn ding is...........

Fien. zei

Ik kon vanmiddag Iene Miene Mutte ophalen. Afijn, kijken bij de L. Zag niets. En het moest er toch zijn, zei de mail me.
Even vragen. A.u.b. mevrouw. Ik zei wat is dat? Toch geen cd?
Nee, het is een dwarsligger. En die moet u zo lezen.
Mijn vraag: bestaan er ook gewone boeken van deze schrijver? Anders sla ik ze maar mooi over.

Vlimbouter zei

Oh, een reeks detectives die ik nog niet ken. Net goed voor tijdens de kerstvakantie. Dank je wel voor de tip!!!