Totaal aantal pageviews

zondag 26 november 2017

Singer, Laren

Kinderen bij een hek, Arina Hugenholtz (1848-1934)
We hadden een mooi plan, vorige week zondag. We gingen naar Singer in Laren,  omdat daar een tentoonstelling was die we graag wilden zien. En dan zouden we daarna lekker gaan wandelen in de omgeving. En zo is het ook gegaan.


 
Moeder en kind, Evert Pieters (1856-1932)


Het Singer museum is een oud en superleuk museum. Niet al te groot, maar toch groot genoeg om een interessante collectie te herbergen en om tentoonstellingen te organiseren, zoals deze.
Het museum is genoemd naar William Singer (1868-1943). Hij was een zoon van een steenrijke staalmagnaat, maar koos voor het kunstenaarsschap.
In Laren was zo'n honderd jaar geleden een kunstenaarskolonie gevestigd en William Singer en zijn vrouw Anna, reisden rond in Europa en verbleven er enige tijd.
Jaren later kwamen ze weer terug en lieten daar in Laren een landhuis bouwen, 'De wilde zwanen'. En dat landhuis is tot de dag van vandaag de basis van het museum.

William Singer en zijn vrouw Anna Brugh


Wat een lieve foto hè. Maar dit terzijde en terug naar de tentoonstelling: Mooiste Modernisten.
Ondertitel: De bloei van de Nederlandse kunst in de periode 1870-1940.

De moeder, Jozef Israëls (1824-1911)
De tentoonstelling begon in een zaal met meerdere moeder/kind portretten.
Ik vond dat erg leuk en de foto's die ik hier laat zien, behalve die foto van de Singers, zijn allemaal uit die zaal.
En eigenlijk ben ik nu al bijna aan mijn max wat foto's betreft.
Best jammer, want er was echt heel veel te zien. Heel veel. En ik maakte ook veel foto's. Heel veel.
Maar geen nood. Op de site van het museum kun je heel goed zien wat er allemaal is en wanneer geopend en zo. Klik
Neem vooral ook de moeite, om het filmpje over de tentoonstelling te bekijken. Als het je interesseert natuurlijk hè.

Duinen en zee te Zoutelande, Jan Toorop (1858-1928)

Nog een foto laat ik zien en dat is een detail van een schilderij. Zo knap hoe je met stippen zoiets moois kunt maken. Nou ja, Jan Toorop (daar is-ie weer) kon dat.
Ik werd er echt blij van en trouwens, dit is Zeeland. Zoutelande. Van Zeeland word ik ook blij.





10 opmerkingen:

Vlimbouter zei

Singer, ik kende het enkel van de naaimachines. Maar nu blijkt er ook nog een leuk museum te zijn met die naam. (en zelfs ook nog een theater, vond ik op Wikipdia)

KnutzEls zei

Mooie schilderijen. Ik was er 1 keer, toch weer eens gaan....

Floor zei

Mooie schilderijen laat je zien. Daar hou ik zo van, van die binnenkijk schilderijen met moeders en kindjes.
Hoezo ben je aan je max voor wat betreft de foto's? Je kunt er toch net zoveel opzetten als je wilt?
Groetjes,
Floor

sjannesblog.com zei

Mijn favoriete museum. Doordat er verbouwd werd ben ik er tè lang niet geweest. Gaan we snel verandering in brengen.

Bertiebo zei

Zeker kan ik dat maar ik wil het niet. Het heeft er mee te maken dat ik bij heel veel foto's op een blog mijn belangstelling een beetje verlies. Dus mijn max is vijf of zes

Bertiebo zei

De verbouwing is klaar voor zover ik kon zien, dus...

schrijfselsvanmij zei

Lieve foto van het echtpaar Singer

Neeltje zei

Prachtige schilderijen.

Sjoerd zei

Ik ben er helaas nog nooit geweest, maar het museum is me al vaker ter ore gekomen.

Marthy zei

Ik ben er ook nog nooit geweest maar als ik jouw foto's zie zou ik er zo naar toe willen.