Totaal aantal pageviews

dinsdag 28 november 2017

Hoor nu mijn stem

 Franca Treur schreef eerst het boek Dorsvloer vol confetti. Ik las het en zag ook de film die later werd gemaakt. Tussendoor schreef ze nog andere boeken, die las ik niet. Dat eerste boek vond ik goed.
Nu heeft ze een nieuw boek gemaakt, getiteld 'Hoor nu mijn stem' en ik vond het een prachtig boek.
Je moet wel enigszins geïnteresseerd zijn in het zeer strenge geloof, dat daar op Walcheren wordt gepraktiseerd: bevindelijk gereformeerd.
Of misschien ook wel niet. Het gaat niet alleen over geloof en het zich daarvan los maken. Het gaat  ook over schuld, relaties en liefde.

Eerst maar eens het verhaal, of eigenlijk zijn het twee verhalen die voortreffelijk verbonden worden.
In het eerste verhaal verliest de kleine Ina haar ouders bij een auto-ongeluk. Ze gaat dan wonen bij haar opa en diens zusters, tante Sjaan en tante Ma.
 Ina gaat mee in het geloof van opa en de tantes. Ze moet natuurlijk wel, maar ze wil ook. Ze gaat naar een reformatorische school. De mensen zijn in haar omgeving allemaal zo, er is geen radio en geen tv en ze komt dus nauwelijks in aanraking met de rest van de wereld. Ina wil zijn als tante Ma, bekeerd. Opa, degene die nog wel eens grapjes maakt en met wie ze kan lachen, sterft. De tantes, waar ze toch heel veel van houdt, blijven over. Ina en de tantes. Ina en de buurjongen. Ina en haar vriendje.
Ina is ik in deze verhaallijn
In het tweede verhaal is Ina opgegroeid, een studie psychologie gaan doen in Leiden en is ze inmiddels radiopresentatrice. Wel op een punt in haar leven dat lastig is.
Als ze terugkeert naar Zeeland om voor tante Ma te zorgen die kanker heeft, wordt ze meteen vervangen in de mediawereld waar ze werkt. En in de liefde loopt het ook allemaal niet zo best. Ina is,voor zover dat mogelijk is, van het geloof af. Ze heet geen Ina meer, maar Gina en als ze naar tante Ma en tante Sjaan gaat, doet ze een pruik over haar korte haar. In deze verhaallijn is Gina zij.

Dat ik (Ina) en dat zij (Gina) vind ik echt heel mooi gevonden, het werkt. Het maakt de verbinding.

Wat ook zo heerlijk is, is het taalgebruik van Franca Treur. Alle zinnen kloppen en door hoe ze schrijft zie je situaties en de personen, vooral de personen voor je. Echt een genoegen om te lezen, zo knap! Er zit ook humor in de beschrijvingen, vooral in het Ginadeel.

Ik heb dit boek echt een beetje moeten verwerken, zit nu nog (na drie weken) een beetje na te kauwen. Het is beslist, zeer beslist een aanrader.

Ik kijk zelden of nooit naar Pauw, te laat. Maar hij had een gesprek met Franca Treur zag ik en dat had ik opgenomen. Mooi om te zien. Ze is ook in wat ze zegt zo lekker duidelijk. Kijk eventueel zelf maar:



Ps. Ik las ook al een tijdje geleden 'De Buurjongen' van Jan Siebelink. Een boek dat zich afspeelt in hetzelfde milieu. Dat boek wordt alom geprezen en ik ben een Siebelink-fan. Heb al zijn boeken zelf en gelezen. Maar hier kon ik het niet mee worden. Ik ga er ook geen verslag van doen. Akelig en naar vond ik. Wil het eigenlijk meteen vergeten.

13 opmerkingen:

Els04 zei

klinkt goed!

Bertiebo zei

Is het ook

Vlimbouter zei

Ik bekeek het interview. Vreemd om op te groeien zonder TV en media. Het deed me denken aan de Amish people

schrijfselsvanmij zei

Ik ga dat eens bekijken, dat interview. Ik vond ‘knielen op een bed violen’ een geweldig mooi boek, maar andere boeken van Siebelink weer niet. Misschien te veel van hetzelfde?

Ferrara zei

Mooie bespreking. Ik had al een arm vol boeken bij de bieb en liet Franca staan. Volgende keer meenemen, dus.

Pippa's Hus zei

Hihi ik las de titel en dacht, leuk we horen een opname van jou! Maar het was de titel van je boek. ;-)) XX Esther

Mrs. T. zei

Lijkt me een mooi boek. Bedankt voor de tip.

mirjam kakelbont zei

Klinkt heel bekend om op te groeien zonder tv en radio. Meisjes die altijd een rok aan moeten, zelfs in de winter als het vriest en ze op de fiets naar de refo-school rijden. Mijn man is zo opgevoed. Het was nogal een schok toen hij met mij thuis kwam aan zetten...
Ik denk niet dat het een boek voor mij is maar ben wel blij dat ik je recensie gelezen heb. Franca lijkt me een mooi mens!

anneke broos zei

ik ben het helemaal met je eens.
De buurjongen vind ik een akelig,,stiekem,,boek.
En toch heb ik het uitgelezen....ra,ra,waarom?
Groet,Anneke*

Ageeth Mooij zei

Ik las Siebelink graag, maar sinds Margje kom ik er niet meer doorheen. Ben ook wat allergisch voor de schrijver geworden (zie de starpagina van zijn site).
Ik ken dit soort werelden en vind ze intrigerend, zeker in de woorden, zinnen van Treur. Alleen haar achternaam al, zo beeldend.

Alet Venhuizen zei

Ik word nieuwsgierig en haar interview vind ik boeiend.
Ik ga het vast lezen.

Anoniem zei

Wat een mooie recensie, ga het boek kopen.
Het 1e boek heb ik 2x gelezen, heel mooi geschreven en kloppend met de werkelijkheid, zo herkenbaar.
Film ook gezien, die vond ik iets minder tov het boek.

Groet,
Marrian


Villa Zeezicht zei

Je maakt me nieuwsgierig! Zij komt van mijn eiland, al ken ik haar milieu zelf niet en groeide ik op in een heel ander nest. Toch was ik geraakt door haar eerste boek, dank je voor deze post!