Totaal aantal pageviews

vrijdag 8 september 2017

Nomen est Omen


Dan is het nu weer eens tijd voor een nieuwe Nomen est Omen.

Els stuurde mij een mooi artikel toe, geschreven door Liesbeth Koenen.
Ik wilde het hele artikel (uit de Telegraaf van 5 augustus,) hier wel laten zien, maar dat werd niet zo duidelijk om een of andere onverklaarbare reden.
Gelukkig kun je het hele stuk vinden op de site van Liesbeth Koenen. Klik
Zij noemt een paar hele mooie.

In de week dat haar stuk verscheen, was Hennie de Haan nogal in het nieuws door de eierenaffaire. Zij is de voorzitter van de Vakbond Pluimveehouders.
Ha, die had ik ook, je kon haar bijna niet missen. Maar het leuke is (en dat heb ik weer van Liesbeth Koenen) dat haar voornaam in dit geval ook meedoet. Hennie.
Erg grappig, vind ik.
Els had er zelf ook nog een. Toen ze in Wenen was, las ze een artikel over paddestoelen, geschreven door Herr Pilz. (Die moest ik opzoeken, want ik wist niet dat Pilz, paddestoel betekent)

Ha, mijn vriendin Marga, kan ik zo langzamerhand wel als een vaste inzendster beschouwen. Zij zag in de Eendrachtbode (De plaatselijke Sufferd!) bij de  predikbeurten: Gereformeerde Gemeente: a.s. zondag: Ds. Pater.
En deze, ook van Marga, een overlijdensbericht in Trouw: Klaas Bisschop, emeritus predikant.
Een tijd geleden: in het NOS Journaal: de Limburgse sommelier De Brouwer
Els en Marga, allebei heel erg bedankt. Enne blijf sturen hè.

Tenslotte nog even iets uit het verhaal van Liesbeth Koenen. Zij schrijft dat mevrouw Broek-Riem een afvalclub leidt. Dit is een hardnekkig gerucht, schrijft ze erbij. Als het echt is, is het natuurlijk erg grappig.

Mevrouw Broek-Riem bracht mij terug bij  een spelletje dat ik vroeger eindeloos heb gespeeld.
Het gaat zo: Als Jopie Potjes trouwt met Jan Bloem, heet ze voortaan mevrouw Bloem-Potjes. Deze is echt. Al heb ik de voornamen gewijzigd.
Maar je kunt ze natuurlijk heel goed zelf verzinnen.  Joke Bes met Klaas Bos wordt mevrouw Bos-Bes. Enzovoorts.
Enfin, talloze mogelijkheden.
 

13 opmerkingen:

Pauline Kick, Logement it Foarhûs zei

Ha,ha, geweldig die woordspelletjes. tis nu binnen blijf weer, veel ruimte om te spelen er borrelt vast nog wel het een en ander op. fijn weekend, groet Pauline

Sjoerd zei

Ze blijven leuk ook Bakkerij Brouwer op Urk, alhoewel beiden met gist werken...

KnutzEls zei

Deze is ook echt. Mijn tante Fien had als achternaam Bil. Ze trouwde Huug Vet en heette dus voortaan mevr. Vet-Bil. !😁

Lot zei

Grappig onderwerp weer. De Eendrachtsbode lees ik ook via de buren!

Ik had een collega en die heette Van de Niet-Van der Wel. Vond ik ook leuk.

Marlou zei

haha Bertiebo,

wat grappig!
Ik had nog niet eerder gezien, dat jij speciale namen verzamelt!
Ik ga er nu zeker op letten...

Ik wil je wel de naam van mijn dochter verklappen: zij heet Roosje Klap. Niet Roos, maar Roosje!
Je kunt haar zien op www.roosjeklap.nlAls je op afbeeldingen klikt zie je een hele hoop foto's van haar.

Alvast een heel prettig weekend en tot maandag...
Marlou

.

In de weer zei

Leuk, zal eraan proberen te denken om je wat te sturen wanneer ik weer zoiets zie.

Happy Earl Grey zei

Geweldig! Wij hebben hier. Beenhakker een winkel voor beenproteges, steunkousen e.d.
Fijn weekend en groetjes

Ferrara zei

Het blijft leuk, speuren naar dergelijke zaken.
Ik fotografeerde onlangs nog een vrachtwagen van Zandink, een bedrijf in zandhandel. En wat te denken van Aula "De Sprankel" aan de Domineesteeg in Ruurlo.

Els04 zei

Geweldig!

schrijfselsvanmij zei

Op Bali is een autoverhuurbedrijf waar je auto met chauffeur kunt huren, en dat bedrijf heette Tjokvol

Ageeth Mooij zei

Genieten!

Marga zei

Tja... gelukkig heet ik van mezelf Van Tilborg en niet: Been!

Bertiebo zei

Oh mevrouw M.M..... -van Tilborg, ik zit werkelijk te stikken van het lachen hier. Tranen op mijn wangen.