Totaal aantal pageviews

zondag 10 september 2017

Nog een keer Marken

Ja, het was echt een heerlijke wandeling, daar op Marken (zie mijn blog van gisteren).
Zo mooi was het  en zo stil...


Je loopt heel lang over de dijk, om dan tenslotte weer in het dorp terecht te komen. Waar de moderne tijd heeft toegeslagen, haha.

Maar het dorp is echt leuk. Gewoon om door te lopen. ik zou er niet graag wonen, hele smalle straatjes en alles zeer dicht op elkaar. Ik dacht een paar keer op privé-terrein van mensen te zijn, maar dat was dan de straat.
Ik weet dat er veel wasliefhebbers zijn onder de mensen die mijn blog lezen. Die kunnen hun hart ophalen op Marken. Overal hangt was, óók in voortuinen en vaak via ingenieuze systemen.

 De Markers houden denk ik ook van hun eigen huizen, want overal zag ik ze op mini-formaat.

We bezochten nog een kerk en er was een klein museum. We zagen een film daar, over het vroegere Marken en de dijk die van het eiland een schiereiland maakte.
Er waren veel klederdrachtpoppen te zien en klederdrachtschilderijen



en er waren twee aardige dames die geheel uit zich zelf alles nog eens toelichtten.
Tenslotte slenterden we langs de haven die mooi is, met allerlei kleine winkeltjes.
De reden dat ik geen klederdrachtpoppen uit het museum laat zien is zij hier op de foto.
Zo'n leuk fris type:


Ik dacht dat haar kleding nieuw was, voor de toeristen. Maar nee, ze verzekerde me dat het allemaal oud is en dat haar grootmoeder de baaf nog heeft gedragen en ik mocht zelfs van heel dichtbij een foto maken.


Nou, dat was Marken. Ik hoop dat ik er nog eens kom, maar dan om het kruiende ijs met die ijsbrekers te zien. Voor de rest: een aanrader. Vooral na het seizoen denk ik.

9 opmerkingen:

Matroos Beek zei

Bedankt voor deze tip. Spreekt me zeker aan!

Alet Venhuizen zei

Lijkt me leuk om ook eens te bezoeken.

Happy Earl Grey zei

Marken, ik was er ook een keer en het blijft een uniek stukje Nederland en ik vind het persoonlijk nog veel leuker dan Volendam. Bedankt voor het delen.
Groetjes

Emie zei

Ik denk dat ik daar maar eens een maandag voor inplan. Meeste kans op wasjes? Prachtige foto's heb je weer gemaakt.

Sjoerd zei

Als je vraagt mag je soms foto's maken die je zelfs stiekem niet zou maken.

Anoniem zei

Wat zijn dat toch voor rare(?) (spam?)reacties die ik op de diverse mails tegenkom?
Maar niet aanklikken, lijkt mij. Of ben ik te wantrouwend?

Over Marken: 't Lijkt me een heerlijke wandeling. Het is ontegenzeggelijk een lief dorp, maar ik zou er niet aan moeten denken zo op elkaar te moeten wonen en zo te kijk te zitten voor jan en alleman.

Mrs. T. zei

Mooi!

Jeanne zei

bu nog nooit geweest, toch maar eens doen ons volgende bezoek aan het schiereiland.

In de weer zei

Daar zijn natuurlijk ook al die mooie stoffen en band te koop ?