Totaal aantal pageviews

maandag 4 september 2017

Herman Gordijn in Museum More

Rimmel, 1973
Een paar maanden geleden, overleed de schilder Herman Gordijn (1932).
In Museum More in Gorssel, waren ze toen al druk bezig met een overzichtstentoonstelling van zijn werk. Van zijn vele werk.
Of eigenlijk een eerbetoon.
Hij heeft zelf gewild dat zijn tentoonstelling door zou gaan. En dat is dus ook gebeurd. Wij zagen die tentoonstelling afgelopen weekend.
Kijk, dit doek was nog niet helemaal af

De Wallen, 2016

Het tentoonstelling heeft als titel: 'Het niet perfecte is perfect'. Een zeer passende titel lijkt me, passend bij veel van zijn werk.

Herman Gordijn kende ik, zijn werk bedoel ik dan hè. Ik ben niet echt thuis in moderne kunst, maar van hem heb ik toch regelmatig werk gezien. Het bekende portret van koningin Beatrix bijvoorbeeld en nog meer portretten. De portretten zijn prachtig en zeer herkenbaar.

Maar dit, hier in Museum More: ik was zeer onder de indruk. Zo mooi.
Ik zou veel willen laten zien hier, heb veel gefotografeerd,  maar ik ga me beperken en dat vind ik lastig.
Meestal wil ik niet meer dan vijf foto's hier op mijn blog.  Dan heb je toch een beeld lijkt me.

Dit is 'Meisje met Pukkel' uit 2007. Niet dat je dat niet zag natuurlijk, van die pukkel.  Museum More is wel een museum voor MOdern REalisme hè.



Dit doek heet: Hoer met cyclaam II. Ik dacht toen ik die titel las: What you see is what you get. Dat vind ik grappig.
Gordijn schilderde dit in 1988. Hij had een fascinatie voor hoeren. Al sinds hij als klein jongetje eens per ongeluk in de rosse buurt terecht kwam.
Verval en ouderdom zijn overigens ook steeds terugkerende thema's in zijn werk.

Wat ik ook leuk vind, is dat er vaak wel humor is te vinden in zijn werk. Want wat is er aan de hand in die kinderwagen?

Hoe dan ook: dit was mijn tweede bezoek aan dit museum.
Dit is een tijdelijke tentoonstelling. Maar er is ook een hele fijne vaste collectie.
Het museum zelf is al de moeite waard, het gebouw bedoel ik. Er is een prettig restaurant. Er is een leuke museumwinkel.
Gorssel heb ik niet echt bekeken want wij wilden ook nog naar de andere, nieuwe locatie van Museum More en die is in Ruurlo. Maar het leek mij wel een gezellig dorp.
En dan de gedachte dat je in de buurt bent van Deventer en Zutphen en dat je die plaatsen makkelijk kunt bezoeken.
Die zijn leuk hoor,  Deventer en Zutphen, allebei.
Ook daar is veel te zien en te beleven!
Wij bleven deze keer slapen in Zutphen en hadden dus alle tijd voor alles.
De vorige keer deden we dat niet en maakten ook toen een mooie combinatie. Goed te doen!

Meer info: klik

Ps. Wat is het toch mooi dat door particulier initiatief, Nederland de laatste jaren verrijkt is met twee prachtige musea. In Gorssel en Ruurlo dus. Maar ook Voorlinden in Wassenaar. Rijke mensen die iets moois doen met hun geld... Ik vind het bijzonder!

10 opmerkingen:

miekequilt zei

Prachtige schilderijen. Mijn vriendin gebruikte Rimmel. Een dikke laag en het stond haar prachtig. Ik ga nu in gedachten terug naar die heerlijk onbezorgde tijd. Tentoonstelling staat in mijn agenda. Bedankt voor de tip.

Marlou zei

Hoi Bertiebo,

Ja, dat lijkt me een prima idee: Het MORE!
Wat een gave schilderijen van Herman Gordijn.
Heb ze eigenlijk nooit echt goed kunnen bekijken.
Dus... hup!
Op naar Gorssel! Goeie tip!

Groetjes van Marlou

Sjoerd zei

Ik kende het werk niet, maar het bevalt me wel.

Jeanne zei

Doordat ik terugblikte in mijn bloggeschiedenis zag ik, dat ik in 2005 naar een tentoonstelling van Gordijn geweest ben in Eelde. Nog zo'n museum opgezet door een rijk persoon. Ik heb toen zo genoten van Herman Gordijn. Veel van zijn werk van toen zie ik hier terug.

Matroos Beek zei

Bedankt voor de tips! Wij waren ook van plan om er naartoe te gaan. Ik vind de schilderijen bewonderenswaardig!

Wieneke zei

Net zoals Jeanne ben ik ook naar die tentoonstelling van Gordijn in Eelde geweest. Misschien waren we er wel op hetzelfde moment hahaha....
Bizarre kunst vind ik het. Maar na een stuk of tien van deze schilderijen bekeken te hebben, heb ik er opeens schoon genoeg van. Waarom weet ik eigenlijk niet goed. Ik heb hetzelfde met Helmantel, al is dat toch een ander verhaal. Maar opeens staat het me erg tegen. Raar, he?

Happy Earl Grey zei

Bestaat toeval? Dit museum staat op mijn todo-lijstje en nu ik de foto's zie weet ik het helemaal zeker. Daar moet ik naar toe binnenkort. Bedankt voor het delen!
Groetjes El

Floor zei

Eigenlijk vind ik de meeste schilderijen wel iets grappigs hebben.
Dit verwacht je niet, meestal zijn het prachtige dames die poseren voor een schilder, maar hij doet dat anders. Heel apart is dat.
Groetjes,
Floor

pourquoi pas ??? zei

Je hebt geen idee wat voor naar gevoel de schilderijen me geven. Kende ze ook niet.
Grappig dat anderen het wel goed en mooi vinden maar voor mij is dit echt kippenvel.

hanneke zei

Ik was al een paar keer in More. Nu willen we voor 1 oktober weer, voor deze tentoonstelling en die van Berserik. Met Ruurlo wachtten we tot het er niet meer vreselijk druk is. Misschien kan het langzamerhand wel.