Totaal aantal pageviews

zaterdag 13 mei 2017

Graf Rembrandt




Toen we laatst eens in de Westerkerk in Amsterdam waren, zag ik daar het graf van onze meest beroemde schilder: Rembrandt van Rijn.
Of eigenlijk zag ik een gedenksteen die daar in de kerk is aangebracht. Want dat Rembrandt er begraven is, in die kerk,  dat is zeker. Maar de plaats is niet bekend.
Rembrandt was 'minvermogend' en werd daarom begraven in een zogenaamd kerkgraf. Zo'n graf van een minvermogende werd na twintig jaar geruimd.
Die gedenksteen dateert uit 1906 en is een kopie van de lijst die je kunt zien op Rembrandts meest beroemde schilderij: De Nachtwacht.
Dat vind ik dan wel weer mooi bedacht.


Maar verder vind ik het zo treurig.
Zijn vrouw Saskia, die dus stierf in de rijkere dagen, is begraven in de Oude Kerk en heeft daar een eigen grafsteen. Zie mijn stukje over het graf van Saskia: klik
Rembrandts tweede vrouw is ook in de Westerkerk begraven en ook zijn zoon Titus. Maar daar is denk ik geen grafsteen van.
En dan nu weten dat de schilderijen van deze kunstenaar nu zo ontzettend veel waard zijn...

6 opmerkingen:

Inge zei

en maar 63 geworden

Pippa's Hus zei

dat is zeker raar. Zo veel geld als je waard word als je dood bent. XX Esther

Mirjam Kakelbont zei

Het gezin ligt verspreid begraven. In hun slechte dagen hadden ze nauwelijks te eten en nu zouden ze schathemeltjerijk kunnen zijn. Toch denk ik dat Rembrandt het verlies van zijn vrouw erger vond. Toch mooi dat je de gedenksteen gefotografeerd hebt!
Lieve groet.

Peenvogel zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Anoniem zei

Dus als de reactie niet naar het zin is wordt het weer verwijderd! Verwijde de hele SH.T site dan maar. Hebben we je niet voor nodig. Honderden ander site mazzel. Ik block de site ook, hoef ik het stomme commentaar ook niet meer te lezen.

Bertiebo zei

Heel vreemd, bovenstaande reactie... anoniem helaas