Totaal aantal pageviews

maandag 25 juli 2016

Mandela's moestuintje


Er zijn in ons land scholen vernoemd naar Nelson Mandela. En straten, bruggen, pleinen natuurlijk ook. In mijn eigen stad Hoorn is een Mandelapark (waar ik trouwens nog nooit ben geweest). 
Maar deze muurschildering in Amsterdam op het Prinseneiland, is net zo goed een eerbetoon aan Mandela. De titel is Nelson Mandela's Moestuin te Pollsmoor.
Ik wist het niet hoor, maar na Robbeneiland zat Mandela gevangen in Pollsmoor. Zes jaar lang. En hij had daar een moestuin.
Dit zegt Mandela in zijn biografie:
De bijbel vertelt ons dat er eerst tuinen waren en toen tuinmannen, maar in Pollsmoor, waar ik een tuin aanlegde die mijn grootste afleiding werd, was dat niet het geval. Het was mijn manier om te ontsnappen aan de monolitische betonwereld om ons heen.  

8 opmerkingen:

miekequilt zei

Mooie schildering! En ik blijf genieten van al die bijzondere plekjes waar je ons mee naar toe neemt.

Willy zei

Heel mooi en zo heb ik ook weer wat geleerd. Dit zou een goede bijdrage zijn aan Monday Mural!

Els04 zei

mooi!

Ageeth Mooij zei

Prachtig!

Jolande zei

Heel mooi.
En nu ga ik opzoeken wat Monday Mural is waar Willy over schreef, want ik ben gek op murals.

Marthy zei

Wat mooi, die muurschildering. Ik veel gelezen over Mandela en ben ook op Robbeneiland geweest en heb daar zijn cel gezien. Ongelooflijk dat een mens na zo'n lange tijd daar vandaan komt en dan nog in staat is een land te regeren en een voorbeeld voor velen te zijn.

Matroosbeek zei

Toch mooi!

Alet Venhuizen zei

Prachtige muurschildering!