Totaal aantal pageviews

vrijdag 3 juni 2016

Leuven (2)


Zo kom ik dan nu eindelijk toe aan Leuven zelf.

Ik wilde er al een hele tijd naar toe, door diverse tips die ik las of kreeg van andere reizigers. En nu gingen we.
Mijn man boekte een hotel voor één nacht. Het leek mij wat kort, dus  toen we aankwamen vroegen we onmiddellijk of we eventueel konden verlengen en dat kon.
'Maar', zei het meisje aan de balie, 'maar u hebt echt wel genoeg aan bijna, twee dagen. Het is hier niet zo groot'.
En daar had ze gelijk in. Het is niet zo groot, we hadden de fietsen mee en dus een vrij groot bereik.
Dus we dumpten de koffer en waren weg.

Wat een fijne, gezellige stad is het. Ze  zijn er wel streng trouwens:


Maar ze geven je ook goede aanwijzingen:

Er zijn prachtige kerken, heel stil, heel koel (het was een warme dag) met kunst waar je naar blijft kijken.

Sedes Sapientiae, zetel der wijsheid

Dit beeld bijvoorbeeld vond ik zo mooi. Het staat afgebeeld op het zegel van de universiteit. Een universiteit die al in 1425 werd gesticht.
Een hele oude universiteitsstad is Leuven en dat merk je aan de vele jonge mensen die er rondlopen en ook aan de vele terrasjes en kroegen en eettentjes.


Er is een prachtig  Groot Begijnhof, waar je een hele tijd kunt wandelen en je verbazen over hoe geweldig mooi alles is bijgehouden, gerestaureerd. Gesticht door vrouwen in 1232 en onafgebroken bewoond door begijntjes tot ongeveer 1980. Nu in gebruik als plek voor studenten, professoren en buitenlandse gasten van de universiteit.
En kijk, in de kerk zie je nog een oude muurschildering met een begijntje:




We zagen het prachtige stadhuis





En constateerden dat, ondanks dit Moorinneken,  
(ik denk dat dit in Nederland nu, een te bekladden gevel zou zijn)


...van discriminatie geen sprake was


We bezochten de Universiteitsbibliotheek, wow!

Nota Bene: Zaterdagmorgen!!!!
We zagen vrolijke en gekke zaken:



We liepen en fietsten,zagen nog een Begijnhof,  zagen kasteel van Arenberg,  aten buitengewoon lekker bij Zoff (mijn ervaring in België is dat je er sowieso beter eet, verzorgder) en waren kapot. Nou ja, ik was kapot.
Maar we gaan vast nog eens.
Dan niet meer speciaal om er van alles te zien, maar gewoon om er te zijn.
Zo, steek dat maar in uw bolleke!!!


10 opmerkingen:

Het lieve leven... zei

Ja, wij hadden er een paar jaar gelden ook een gezellige dag en genoten net zo. Mechelen vonden wij ook heel leuk..ik heb daar nog een blog over geschreven. Dat je daar vooral omhoog moet kijken...prachtige oude gevels. Jullie dagen zien er ook heerlijk uit...lekker hé, af en toe even eropuit! Fijn weekend!

KnutzEls zei

Leuven isvaker een bezoek waard en inderdaad pok Mechelen en Hasselt. Gewoon lekker even eruit. Goed voor je!

Matroosbeek zei

Een mooi beeldverhaal over Leuven! Nog een tip voor een trip: GENT!

Els04 zei

mooi!

Onliemie zei

Mooi Leuven... Mechelen is inderdaad ook heel erg mooi. Was vlakbij trouwens ... jammer want dat hadden jullie in één keer kunnen meepikken.

Bertiebo zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Marthy zei

Ik wil nu wel een weekendje Leuven, Bertie, na het zien van jouw foto's.

Vlimbouter zei

Leuven is inderdaad een superleuke stad en eeuwig jong door de vele studenten.

Pippa's Hus zei

Leuk daar wil ik ook nog wel eens heen! XX Esther

In de weer zei

Wij waren er in mei 2013. ( blog ). We gingen er op de fiets naar toe en logeerden, via "vrienden op de fiets " ( ken je dat ? ) bij een gezin in Leuven.
Heerlijke stad, dat vonden wij ook. We genoten ook heel erg van de Kruidtuin heel mooi. De oudste hortus van België.