Totaal aantal pageviews

woensdag 29 juni 2016

Helmut Newton in Foam

Ben jij een fotografieliefhebber of fan van het werk van Helmut Newton? Dan is dit een voorstelling die je niet wil missen!
Dit las ik in een mailtje dat ik krijg om op de hoogte te blijven van wat er in Amsterdam te zien is in de musea.
Nou, ik ben beslist een fotografieliefhebber en ik kom zeer geregeld in het fotografiemuseum Foam.
Een fan van Helmut Newton zou ik mezelf niet willen noemen. Maar zijn naam kende ik, een beroemde modefotograaf.
Dus toen we toch in Amsterdam waren gingen we maar eens even kijken naar dit retrospectief. (Retrospectief vind ik altijd zo'n mooi woord).
En we waren niet bepaald de enigen, maar dit terzijde.

Toen we binnenkwamen stond een moeder haar kinderen te overtuigen van het belang van hun bezoek aan het Foam.
Ik schatte de kinderen, drie stuks, tussen de zes en de twaalf en ze hadden er geen van drieën zin in.
'Het is een hele bekende meneer', sprak de moeder. 'Hij moest vluchten uit zijn land voor de nazi's, want hij was een Jood'.
Het oudste kind kreeg nu wat belangstelling. Ik zag het gebeuren.
'En toen kwam hij  terecht in Australië en hij ging steeds meer foto's maken voor bladen'.
'Ook voor de Donald Duck? ' vroeg de middelste.
'Nee, dat niet' zei de moeder, 'het zijn vooral modefoto's'.
De gezichten betrokken weer.
'Maar hij maakte niet alleen foto's van mooie kleren, maar ook van blote vrouwen, die ga je straks allemaal zien!'
Nu keken ze alle drie verrast op.
'Yes' zei de kleinste.


 Ik ben daarna naar een film gaan kijken waarin je Newton uitgebreid aan het werk zag en ik kan je dus niet vertellen hoe het met de kinderen verder ging.
Maar ik vond de film geweldig. Wat een leuke, innemende man moet dat geweest zijn.
En zijn foto's.
Tja, ik vond de foto's met vrouwen mét kleding beslist interessanter dan de blote foto's. Maar dat Newton's werk bijzonder is, dat is wel zeker.

Neem nou deze foto, van Isabelle Huppert. Die vind ik echt prachtig.

En de foto hieronder is heel bekend, en die vind ik ook erg mooi.

Het was echt een grote tentoonstelling en ik heb er met veel plezier rondgelopen. Absoluut de moeite waard. Nog eentje dan, gewoon omdat die zo grappig is.


Meer foto's wilde ik niet maken. Ik vond dit al een tikkeltje genant: foto's maken van het werk van een fotograaf.  Maar ja... Voor meer info: klik.


4 opmerkingen:

Vlimbouter zei

Die zwevende fotograaf vind ik heel leuk.

matroosbeek zei

Prachtig die foto's. Die zou ik ook willen bekijken.

Mrs. T. zei

Mooie foto's inderdaad.

Marthy zei

Prachtige foto's, vooral die bovenste.