Totaal aantal pageviews

zondag 6 maart 2016

What's in a name

En dan is daar nog even de kwestie van de namen.
Van de twee nieuwe kleindochters heet de oudste Noor Bertie. Die is naar mij genoemd: Bertie.
En dat vind ik natuurlijk supergeweldig. Begrijp me goed, als dochter en schoonzoon dat niet hadden gedaan, was ik even blij geweest. Geen twijfel over mogelijk. Maar nu ze het wel gedaan hebben, vind ik het wat ik zeg: supergeweldig.
Carin vroeg mij hoe ik nou eigenlijk heet, Bettie of Bertie?  Ik leg het even uit. Ik heet Lubarta Pieternella, naar mijn grootmoeder van moederskant.
Lubarta Pieternella en we noemen haar Bertie.


Ik heb die grootmoeder helaas nooit gekend. Misschien dat het dan anders geweest zou zijn, maar nu vond ik het een verschrikkelijke naam. Ik vond het een jongensnaam. Te meer daar ik vaak Bert of Bertus werd genoemd. Grrr.
Dus toen ik twaalf was en naar een nieuwe stad en een nieuwe school verhuisde, heb ik gewoon gezegd dat ik Bettie heette. Mijn ouders vonden dat niks en hebben mij nooit zo genoemd. Nooit.
Maar ja, ik was vanaf dat moment Bettie.
En hoe ouder ik werd, hoe meer spijt ik kreeg. Want Bertie...tja,  ik vind het nu echt een leuke naam.

Mijn blog noemde ik al Bertiebo. Bo omdat de achternaam van mijn man eindigt op bo en ik hem vaak, nou ja bijna altijd, Bo noem.

Maar nu... Ik kan toch niet anders heten dan mijn kleindochter die naar mij is genoemd.
Dus als het zo uitkomt ga ik echt vanaf nu zeggen dat ik Bertie heet.
Bij dezen dus een hartelijke groet van BERTIE. En een fijne dag gewenst!

16 opmerkingen:

KnutzEls zei

Je bent en blijft natuurlijk dezelfde persoon, maar ik noem je van nu af Bertie. Meteen zelfs in mn telefoon veranderd. Vernoemd worden istoch ook bijzonder?

Marloeskreatief zei

Ha ha nou ik vind je naam ook mooi hoor je kan het ook zo heerlijk vertellen .

Wieneke zei

Oké, Berrrrrrtie!! :-) Ik zal me nog wel eens vergissen, maar ik ga wel mijn best doen.

In de weer zei

Goedemorgen Bertie, geniet van de dag en je "nieuwe naam". Mooi verhaaltje en keuze had je genoeg.

Onliemie zei

Bertie is een prachtige naam...vele mooier dan Bettie! Echt! :-)

Jolande zei

Hahaha, steeds als ik je een kaartje stuur wil ik er Bertie op schrijven en dan ga ik twijfelen en denk ik oh ja het blog het bertiebo, maar ze heet Bettie, nou dat schaf ik dus vanaf vandaag ook mooi af, de volgende post staat dus ook op BeRtie :-)

Els04 zei

mooi hoor Bertie!

Madelief Weideveld zei

Hey Bertie, dank voor je uitleg. Superduidelijk ook ;-).
Dahag Bertie....ik noem je nooit meer anders en ik vind het prachtig.

Carin

Anoniem zei

Wat een leuk verslag Bertie

Vlimbouter zei

Een leuk verhaal over een prachtige naam! Ik heb ervan genoten, BeRtie!

Alet Venhuizen zei

Ik vind Bertie echt een mooie naam. En wat geweldig dat je kleindochter naar je is vernoemd!

Ageeth Mooij zei

Leuk om te lezen! Vroeger deden ze dat, doopnamen (en officieel in de boeken) en een roepnaam. Mijn naam staat in geen enkel officieel stuk, alleen als roepnaam op het geboortekaartje.
In jouw geval is de cirkel rond, mooi!

Anita Willems zei

Wat prachtig, je uitleg!
Oh, ik hoor het zo vaak dat mensen in hun jonge jaren hun naam veranderen. Om dan toch op latere leeftijd het gevoel krijgen dat hun eigen naam juist mooier is. Mijn moeder is er een voorbeeld van.
Ik schreef er eens een mooie bijpassende meditatie over. (zie hier http://anitasdagboek.blogspot.nl/2015/02/mediteren-op-je-eigen-naam.html)

Marthy zei

Net als eigenlijk iedereen vind ik Bertie mooier dan Bettie. Het zal wel even wennen zijn maar ik ga je voortaan bij je nieuwe, oude naam noemen.

Nana zei

Bertie is inderdaad mooier dan Bettie. Leuk dat je kleindochters ook die naam hebben.

Mrs. T. zei

Het is een mooi kaartje. De naam Lubarta heb ik nog nooit gehoord.

In maart 2016 las ik jouw blog nog niet, dus het moet ergens anders geweest zijn.