Totaal aantal pageviews

vrijdag 11 mei 2018

Singer

Er was nog veel meer te zien hoor, daar in Singer in Laren. (Afgezien van Brigitte Bardot, bedoel ik)
Er is een prachtige tentoonstelling: Impressonism and Beyond.
Daar zie je de kunstverzameling van het echtpaar Fentener van Vlissingen.
Het is hún verzameling, opgebouwd in vijfenveertig jaar verzamelen.
Hún persoonlijke smaak.
Het grappige is, dat die heel erg past bij de mijne.
Helaas pas ik er op financieel gebied niét zo goed bij en dat is een understatement.
Dus ik houd het op verzamelgebied maar bij Roodkapje en de oude meisjesboeken.

Er was ook een filmpje waarin  John Fentener van Vlissingen vertelt over zijn verzameling.
Bijvoorbeeld over zijn allereerste aankoop in l969.  Daar heeft hij dus al meer dan vijfenveertig jaar plezier van. En zijn vrouw ook.
Hij vertelde er ook nog bij dat hij en zijn vrouw elkaar hebben ontmoet in Parijs en dat maakt dit werk van Bram van Velde nog extra waardevol.


Zelf was ik erg gecharmeerd van dit doek:

Zo mooi, zo rustig en wat een sfeer. Albert Marquet, schilderde het in 1930 Het is een  eilandengroep voor de kust van Frankrijk genaamd Porquerolles.
Ik had nog nooit van de schilder of de eilanden gehoord. Maar beter laat dan nooit. Ik krijg bijna de neiging om er naar toe te willen.

Alles hing een beetje op kleur en/of thema bij elkaar



Zo met die veegjes of met stippeltjes en streepjes... dat vind ik altijd zo knap. Nou ja ik kan zo nog een hele tijd doorgaan er was echt zoveel moois te zien.
Eentje nog, gewoon voor mijn eigen plezier:


Dit is van  Claude Monet. Monet was een tijdje in Zaandam en maakte o.a. dit werk: De dam en de sluizen aan de Achterzaan, 1871

Oh ja, de nieuw aangekochte van Gogh, die donkere zwart-wit tekening die mij totaal niet aansprak, die hing er ook. Ik heb even gekeken, heel kort want ik vond er op een krantenfoto al niks aan en nu dus in het echt ook niet. Toch was het daar het drukst van alles.
En hoewel Fentener van Vlissingen in het filmpje vertelde dat hij 'op gevoel' koopt, kocht hij de van Gogh uit commerciele overwegingen. Iemand had hem getipt en hij vond er eigenlijk ook niet zo veel aan. Het was ook niet eens zeker dat het een echte was. Maar deze kans liet hij niet schieten... Hij was wel blij toen bleek dat het echt een echte was.

De tentoonstelling was heel erg de moeite waard. Prachtig.
Wel was het ontzettend druk. Ik zei al dat ik achteraan begon, in de laatste zaal. Daardoor had ik er geen last van. En toen ik weer bij het begin was, ben ik nog een rondje gaan doen. Dat doe ik natuurlijk niet als ik er niks aan vind. 
Toen we weer buiten stonden zag ik twee bussen met het opschrift KUNSTREIS. Ja geen wonder dat het dan druk is. 



4 opmerkingen:

izerina zei

Ik zou zo een kijkje willen nemen in de tijd van die schilderijen.

Ageeth Mooij zei

Zo knap ook, op je eigen manier de wereld verbeelden,
Ik vind die met de streepjes erg mooi, doet mij aan de lente denken.

Gouden Bergen zei

Hoi Bertiebo!

ja... toen ik er was was het ook al zo druk.
Ik snap het wel, want het is inderdaad een pracht-tentoonstelling...
Ik heb er net zo van genoten als jij!
En dat donkere ding van Van Gogh sprak mij ook helemaal niet aan.
Nee, geef mij maar heldere kleuren en licht!

Ik ben gisteren naar een prachtige expositie geweest... Ik was er stil van.
Maandag zet ik het op mijn blog...

Dagdag!
Prettig weekend!
Dasja...

In de weer zei

Wij waren er een tijd geleden ook en hebben er ook zo van genoten.