Totaal aantal pageviews

woensdag 13 december 2017

Koningin Victoria

Ik ben momenteel helemaal into Koningin Victoria. (1819-1901). Ik volg een serie over haar op België, dat is al de tweede serie.
Ik houd er van. Waarom weet ik zelf niet. Ik ben ook dol op Koningin Elizabeth, maar Victoria is bijzonder.
Ze regeerde heel lang, al is ze inmiddels door Elizabeth overtroffen wat de tijd betreft, maar Victoria regéérde ook echt. En Elizabeth wat minder.
Victoria had een gelukkig huwelijk met Albert, ze kreeg 9 kinderen en een boel kleinkinderen. Albert stierf heel jong, net in de veertig.
En daarna had Victoria een verhouding met een lakei, John Brown.
Daar is een film over gemaakt:  Mrs. Brown. Een film met Judi Dench als Victoria,  in de hoofdrol. Prachtig gespeeld natuurlijk, zoals alles wat Judi Dench speelt.

En nu is er weer een film waarin Judi Dench koningin Victoria speelt. Een oude koningin Victoria. Heel erg goed gespeeld, het is echt smullen.
Het mooie is dat wat er in deze film, Victoria & Abdul, gebeurt, echt waar is. Niet alles, zo wordt aan het begin van de film gewaarschuwd, maar wel veel.
Het verhaal:
 Abdul uit India (Victoria was keizerin van India) reist naar Engeland voor de viering van Victoria's jubileum. De koningin zit een beetje verveeld te zijn aan tafel en zich vol te vreten, maar daar verschijnt Abdul en ze valt als een blok voor hem. Hij wordt haar munshi, haar leraar.
De hofhouding is er natuurlijk op tegen. Abdul is moslim en donker. Maar Victoria is de baas, wat zij wil gebeurt en dus blijft Abdul.
Al wordt zijn vrouw er bij betrokken en zijn schoonmoeder. Hij blijft.
En dat levert hilarische stukjes op. De reacties van de hofhouding.
Maar het verhaal is uiteindelijk toch ook het verhaal van een eenzame vrouw, met nare kinderen,  op zoek naar warmte en hartelijkheid, liefde.
Ik zag deze film al een tijdje geleden en vond hem zeer de moeite waard. Zelfs de trailer is mooi.



En die serie, op België, die is bijna klaar, maar zal vast nog wel eens in Nederland worden uitgezonden.

5 opmerkingen:

Mrs. T. zei

Jaaa, ik volg die serie in België ook. Hopelijk komt er dan weer een vervolg op. Ik houd er van, van dit soort historische series.

Wieneke zei

Inderdaad een prachtige film. Wij hebben er zeer van genoten.

Anoniem zei

Ik wil hem ook zien. Volg nu nog Elizabeth in de serie ‘the crown.’

Jolanda zei

Wat een bijzondere film hé! Wij hebben er ook van genoten. Victoria op België nemen we op, zodat we deze in de kerstvakantie lekker achter elkaar kunnen kijken!

Nietzomaarzooo zei

Die Engelse serie over Victoria is ook met zoveel liefde voor detail gemaakt. Ik kijk ook inderdaad. En The Crown, zuinig aan, anders is het zo snel alweer 'op'. Al gaan ze een derde serie maken met een andere actrice als Queen Elisabeth.