Totaal aantal pageviews

vrijdag 8 december 2017

Kerstzegels

Kerstzegels... ik koop ze ieder jaar, gewoon omdat ik nou eenmaal erg ouderwets, kerstkaarten verstuur en ik dus postzegels nodig heb en omdat ze goedkoper zijn.
Ik koop ze altijd in de sigarenwinkel dicht bij huis.
Dit jaar kocht ik ze ergens anders, nl in de buurt van het AVL, Slotervaart dus. Een buurt waar ik niet wil zijn en waar ik normaal gesproken ook niets te zoeken heb.
Maar wachten in het ziekenhuis is ook niet fijn en dus maakte ik iedere keer een wandeling in de buurt en kwam zo in een andere sigarenwinkel terecht.
Om maar wat te doen te hebben kocht ik er (eind november) drie velletjes kerstzegels. Daar hoort dan normaal een klein cadeautje bij.
'Oh mevrouw, die zijn al lang op,' zei de verkoopster, 'dan had u echt eerder moeten komen. Maar u vindt het helemaal niet erg hoor, dat weet ik gewoon zeker, want echt het was helemaal niks. Een stom sfeerlicht, en lélijk.!!!Ik wilde ze niet eens hebben voor mezelf'.

Nou ja daar moet ik dan erg om lachen, zo'n vrouw die mijn depressieve hoofd bekijkt en dan besluit dat die sfeerlichten niets voor mij zijn.  Waarop  ik bedacht dat ik ze inderdaad wel kon missen.
De postzegels legde ik thuis neer en keek er eigenlijk ook niet naar. Het was nog te vroeg voor kerstkaarten.

Deze week gebruikte ik er eentje voor een verjaardagskaart, maar keek nog steeds niet echt naar de zegels.
Maar gisteren stond er een hele pagina in het Parool, gewijd aan die zegels. Toen las ik dat er tien kunstenaars gevraagd zijn om op basis van persoonlijke kerstverhalen van BN'ers bijpassende zegels te ontwerpen. Jonge Nederlandse kunstenaars.

Ik scheurde het stuk uit de krant en nu keek ik wél, want dat vind ik leuk.
Blijkt dat op de achterkant van zo'n velletje het hele verhaal te lezen staat. Met die persoonlijke kerstverhalen van de BN'ers en de namen van de ontwerpers.
En zoals altijd bewonder ik het dat mensen op zo'n klein papiertje, iets moois kunnen maken. Kunstwerkjes vind ik het. Altijd.
Het had nog een leuke wedstrijd kunnen zijn: welk verhaal hoort bij welke BN'er en welke ontwerper maakte dan die zegel? Zoiets en dan als hoofdprijs een jaar gratis post versturen.  En als tweede prijs een paar sfeerlichten, die inmiddels natuurlijk zeer hot zijn geworden wegens schaarste.

 Ps: Net las ik dit stukje nog even over en zie ik dat het decemberzegels moet zijn en niet kerstzegels. Wordt er tenminste niemand gekwetst.
Tijd voor de kerstkaarten. Of zal ik dat voortaan maar decemberkaarten noemen?

13 opmerkingen:

KnutzEls zei

Die theelichtjes Warren hier ook al op en ik kocht zegels de eerste dag. Vreemd, want vorige jaren waren de cadeautjes in overvloed.

miekequilt zei

O, ik kreeg hier nog wel het kadootje. Heb allerlei wijnglazen geprobeerd , maar niks paste. Ik blijf het jammer vinden dat je geen agenda meer krijgt. En de zegels ga ik vandaag eens uitgebreid bekijken.

izerina zei

Je herinnert me er aan, dat ik ze nog moet kopen

Floor zei

Gelukkig hadden ze de lichtjes hier bij de Bruna nog wel hoor.
Ze zijn van karton, je moet er zelf een wijnglas onder doen, maar wel erg leuk.
Sfeerlichtjes brengen sfeer toch?

Vlimbouter zei

Een cadeautje omdat je postzegels koopt? Wat een leuk idee! Daar mogen ze bij de Belgische posterijen ook eens aan denken.

Wieneke zei

Wil je er voortaan winterzegels van maken, want heet woord december kwetst mij enorm :-)

Kitty zei

Ik vind de zegels erg leuk dit jaar maar heb ze niet gekocht. Bij Sandd. (te koop bij o.a. Blokker) doen ze nl. dit jaar ook aan decemberzegels, voor 50ct/st (velletjes van 20). En daarvan gaat 25ct naar Pink Ribbon. Nadeel is dat je de post ook weer bij Blokker in moet leveren en dat ze twee postmomenten per week hebben: di en vr. Op tijd verzonden dus :)

Het lieve leven... zei

Geweldig beschreven...vooral over de sfeerlichtjes en die mevrouw ;) Liefs van Petra

sjannesblog.com zei

O ja, die moet ik nog gaan kopen.

Ferrara zei

Prachtige zegels en leuke verhaaltjes. Ik heb het lokkertje voor de postcodeloterij weer doorgegeven aan een vriendin die toch al speelt. Eerlijk gezegd hoeven van mij die extra's niet. Inmiddels ben ik klaar met knippen en plakken en hergebruik van oude kerstkaarten. Ik bedel begin van het nieuwe jaar bij vrienden en kennissen om hun kerstkaarten. De voorraad wordt steeds kleiner omdat veel mensen tegenwoordig hun wensen elektronisch versturen. Jammer!

Bertiebo zei

Maar natuurlijk, Wieneke. Hihi

Neeltje zei

Gezellig zo'n kaart in december met een zegel rond kerst.

mirjam kakelbont zei

Decemberzegels of Kerstzegels...wij weten wat je bedoelt.
Ik heb drie kaarten ontvangen en ik heb me afgevraagd wat voor afbeeldingen er op de postzegels staan maar kwam er niet achter. Deed er ook geen moeite voor (-: Jouw uitleg komst als een verrassing!
Lieve groet