Totaal aantal pageviews

zondag 5 november 2017

Leeuwenhoroscoop

Als ik aan een horoscoop denk, denk ik aan zo'n verhaal dat in  Libelle staat. Of in een ander vrouwenblad.
Een weekvoorspelling op grond van de sterren. Ik lees het bijna nooit. Nu, voor de gelegenheid keek ik even.
Mij (ik ben een Leeuw)  werd voor afgelopen week  voorspeld dat ik me maandag of dinsdag onrustig zou kunnen voelen. Dat ik veel te doen heb, maar geen prioriteiten kan stellen. Dat dat later in de week een stuk beter zal gaan en dat ik dan ook positiever gestemd zal zijn. En dan als tip:  maak in het weekend eens een uitstapje.
Zo'n soort horoscoop dus. Wat een gezwets.
Maar de horoscoop die we in het Allard Pierson Museum zagen, dat is andere koek en dat vond ik echt interessant.

Kijk, als ik het goed heb begrepen is dit een gipsen kopie van een andere kopie  van een relief dat zich oorspronkelijk in Turkije bevindt. Het bijzondere is dat deze door een restaurateur is geschilderd. Op grond van verfresten en omdat men inmiddels weet dat in de oudheid alle beelden gekleurd waren, fel gekleurd zelfs. Dat vind ik al leuk.

Nog leuker is dat dit de Leeuwenhoroscoop wordt genoemd.
Het is het sterrenbeeld Leeuw, met de standen van 19 sterren, een maansikkel en Mars, Mercurius en Jupiter boven de leeuw. 
Uit onderzoek is gebleken dat dit de stand was van de sterren op 14 juli in het jaar 109 voor Christus, om 17. 17.
Het kan verwijzen naar de geboorte van een koning, of de kroning van diens vader, of naar allebei.
Ik snap natuurlijk in het geheel niet hoe ze dat hebben kunnen uitdokteren, maar in tegenstelling tot de Libelle-horoscoop, geloof ik dit wèl!

Ps. Het is gek, maar een paar dingen uit het verhaal in Libelle klopten. Ik was maandag tamelijk onrustig en dinsdag ook. En dat uitstapje maakten we ook. Nou, eigenlijk was het geen uitstapje, maar meer een uitstap.

11 opmerkingen:

Alet Venhuizen zei

Mooie ontdekking die leeuwenhoroscoop.
Het grappige van die horoscopen in bladen en op de radio is dat je je er op de één of
andere manier altijd wel in terug kunt vinden......

schrijfselsvanmij zei

Mooi en speciaal: ook mijn sterrenbeeld

In de weer zei

Opmerkelijk dat het toch klopte ;-))

Het lieve leven... zei

Ja t klopt bij mij ook wel eens...maar ik geloof meer in de eigenschappen die aan sterrenbeelden worden toegeschreven...dat herken ik vaak wel. Prachtige leeuw!

sjannesblog.com zei

Indrukwekkend zo'n leeuw.

Mirjam zei

Soms kloppen ze hè, die horoscopen die in de Libelle, of zo, staan. Maar ik denk dat het ook een kwestie is van hoe je ze interpreteert. Als je die tekst niet gelezen had, had je het misschien gewoon druk gehad, en dat uitje maakte je toch wel, of het nu voorspeld was of niet...
En toch ben ik ook zo vaak in de verleiding gekomen om ze te lezen... haha..
Fijne avond,
liefs,
Mirjam

Matroos Beek www.beekblog.com zei

Bij mij klopt het ook soms, maar in hoeverre dat waar is... misschien willen we wel dat het klopt én dan klopt het natuurlijk...

Marthy zei

Mijn horoscoop klopt nooit, echt helemaal nooit. Ik ben in een verkeerde tijd geboren.

Villa Zeezicht zei

Ik vind het vooral interessant! En echt heel mooi, die Leeuw (met hoofdletter!). Tja, ik geloof wel degelijk in de oeroude 'echte' horoscopen en zo, maar niet in de prut uit de tijdschriften.

Pippa's Hus zei

Ik heb helemaal niets met een horoscoop. Maar de leeuw ziet er indrukwekkend uit! XX Esther

Sjoerd zei

Een opmerkelijk beeld van deze leeuw. Dit moet voor christenen toch ook bijgeloof zijn, zo'n horoscoop.