Totaal aantal pageviews

donderdag 19 oktober 2017

Tulipani

'Een Hollandse film met Italiaans temperament' stond er in het blad van Cinema Oostereiland.
Dat leek me wel wat!
Lekker hoor, maandagmiddag om 14.00 uur.
Ik vind het zoveel prettiger om 's middags naar de film te gaan, dan 's avonds.
Verder stond er dat deze film een sprookjesachtige tragikomedie is. Over een Zeeuwse boer, Gauke,  die na de Ramp (1953) nooit meer natte voeten wil en op reis gaat naar Italië. Op de fiets.
Daar in Italie gaat hij tulpen kweken en groeit hij uit tot een levende legende.
Dertig jaar later wordt Anna, de dochter van Gauke, verdacht van moord en probeert een Italiaanse politie-inspecteur te achterhalen wat er is gebeurd.
Want dát er een en ander is gebeurd, dat is wel zeker. De Maffia komt er nog aan te pas en aan het eind is het hele verhaal duidelijk.

Ik vond het wel een aardige film en ik heb me niet verveeld. Maar ik vond het ook een nogal verwarrende film, doordat het verleden en het heden door elkaar liepen. Rommelig.  En tenslotte vond ik het verhaal erg onwaarschijnlijk.
Kortom, een film die je best kan hebben, maar geen hoogtepunt. Ik laat dus ook geen trailer zien.
Ps.: Gijs Naber als Gauke, de hoofdrol, vond ik wel erg leuk.

8 opmerkingen:

Anita Willems zei

Kan me wel voorstellen dat de poster en het verhaal je naar de bioscoop trokken. ‘S Middags naar de film vind ik ook zo heerlijk. Vooral op zondag, maar gebeurt maar zelden.

pourquoi pas ??? zei

Oh Bertie ik vond hem zo mooi die film. De beelden, de taal, de Italianen die o zo overdreven, de 2 mooie dames met rood haar en dan Gauke. En dat kleine jongetje.
Ik vond het mooi, ontroerend en grappig. Een toppertje.
Zou hem zo weer willen zien. O de muziek was ook mooi.
Haha, je merkt ik ben het niet met je eens.

Emie zei

Ook wij zaten gisteren in een filmhuis naar Tulipani te kijken en Marthy ook, begreep ik van haar! Dat het verhaal onwaarschijnlijk is, stoorde me totaal niet. Dat vind ik wel passend in een tragikomedie. De beelden zijn prachtig en als we de kans hebben zakken we nog eens af voor een weekje Puglia in Zuid Italië, zo inspirerend vonden we ook de omgeving. Een lekkere 'wegkijker' noem ik dit soort films. Niet één in de categorie die MOET je zien maar wel een heel aangename prettige film. Dus ik ben het grotendeels met je eens :)

Sjoerd zei

Ik heb hem niet gezien en vind de meningen wel erg verschillend.

schrijfselsvanmij zei

Ik heb ‘m gemist, helaas.

Marthy zei

Ook ik zat net als Emie gisteravond in het filmhuis maar niet voor Tulipanie. Wij keken naar 'Maudie' en wat ik daar van vond kan je op mijn blog lezen.

Pippa's Hus zei

Ik las bij Marthy over Maudie. Dat sprak me heel erg aan! XX Esther

Mrs. T. zei

Ik vind die Gijs Naber zo'n bijzondere kop hebben.