Totaal aantal pageviews

woensdag 13 september 2017

Twee koffers vol

 Nou, nou, mensen: wat een weer. Weet je wat ik ga eens lekker lezen. En hier ook maar iets over een boek vertellen.

Jaren geleden zag ik de film Left Luggage.
Ik geloof dat het de eerste film was van Jeroen Krabbé,  als regisseur. Ik weet nog dat ik het een mooie film vond en toch is er niet veel van blijven hangen.
Dus toen iemand van mijn leesclub dit boek inbracht, nam ik het mee. Om de herinnering aan de film weer terug te krijgen eigenlijk.
Dat gebeurde ook, terwijl ik het boek las kwamen er weer wat filmbeelden terug in mijn hoofd.
Het boek vind ik heel erg mooi. Goed geschreven ook, door Carl Friedman. Zij bezigt duidelijke taal. Helder.
Het verhaal:
Chaja is een jonge studente in Antwerpen. Ze is joods.  Ze studeert filosofie, heeft het huis van haar ouders verlaten en woont nu in een zeer armoedige kamer. Om die kamer te kunnen betalen heeft ze twee baantjes. Grafkransen maken, in een bloemenzaak en promeneuse. Een promeneuse is iemand die de kinderen 'uitlaat', eigenlijk een soort kindermeisje. Dat doet ze in een orthodox joods gezin, bij de familie Kalman.  Ze is heel erg dol op het jongste jongetje in dat gezin. Dat is Simcha. Hij is een beetje anders dan zijn broertjes en plast nog steeds in zijn broek. Hij wil heel graag een eendje zijn. Chaja begrijpt hem en houdt heel veel van hem.
Daarnaast lezen we het verhaal van haar ouders. Haar vader is de laatste jaren fanatiek op zoek naar twee koffers die hij in de oorlog heeft begraven. Haar moeder stopt haar oorlogservaringen juist heel diep weg.
Dan is er nog meneer Apfelschnitt met wie Chaja lange gesprekken voert. En de concierge in het pand van de Kalmans die echt een hekel aan Joden heeft.
Verder vertel ik niet, wie de film heeft gemist en het boek niet gelezen, zou dan alles weten.
Het boek vind ik een absolute aanrader. Prachtig en boeiend tot de laatste bladzijde.
Ik denk dat ik de film nog eens ga bekijken. Die is vast wel te vinden op Netflix.

8 opmerkingen:

anne zei

Lang geleden alweer dat ik de film heb gezien ;ik vond hem erg mooi.

Fien. zei

Carl Friedman (C. Klop) kwam uit een goed Katholiek Brabants gezin. De vader was geen Jood maar had in het verzet gezeten
Ook ik heb het boek gelezen en daarna met stijgende verbazing gezien hoe zij omging met het verleden. Hoe zij de Joodse identiteit liet aanleunen en nooit er tegen in ging.
Voor de verkoop van haar boeken?
Ik voel geen behoefte haar boeken nog een keer te lezen.

Bertiebo zei

Ja dat had ik ook gelezen, een wonderlijk verhaal. Voor mij verandert het niets aan mijn mening over het boek. Dat blijft prachtig. Dan maar fictie

Bertiebo zei

Ja dat had ik ook gelezen, een wonderlijk verhaal. Voor mij verandert het niets aan mijn mening over het boek. Dat blijft prachtig. Dan maar fictie

Sjoerd zei

De geheimzinnigheid achter de schrijfster maakt me nieuwsgierig.

Bertiebo zei

Ja dat had ik ook gelezen, een wonderlijk verhaal. Voor mij verandert het niets aan mijn mening over het boek. Dat blijft prachtig. Dan maar fictie

Ferrara zei

Deze gaat op het bieblijstje.

Marlou zei

Hoi Bertiebo,

ja... die film... wat heb ik daar bij zitten huilen.
Ik kon niet meer stoppen. Prachtig en ontroerend en verdrietig...

Ik heb 'm in ons videotheekje in ons huisje in Oostenrijk. Als ik daar weer kom (zal wel volgend jaar worden, want morgen eerst naar Spanje!) neem ik 'm mee...

Dat boek beschrijf je goed! Je zou zo recensent kunnen worden!
groetjes van Marlou

.