Totaal aantal pageviews

woensdag 6 september 2017

Tulpenkoorts.

Een film waar veel reclame voor is gemaakt en die ik ook echt graag wilde zien.
Omdat de periode dat er in Nederland tulpenkoorts uitbrak, me interesseert en ik er vaak over heb gelezen.
De tijd dat tulpen meer waard waren dan goud.
Bovendien een film die zich afspeelt in het 17e eeuwse Amsterdam en dan ook nog, volgens de poster,  een liefdesverhaal.
Mijn verwachtingen waren vrij hoog gespannen. Maar het viel een beetje tegen.
De mij onbekende spelers deden het goed. En de mij zeer bekende speelster, namelijk Judi Dench ook. En dan nog Christoph Waltz, die zelfs een Oscar heeft gewonnen, maar die ik toch niet kende, ook goed.
Daar lag het niet aan dus.
Een klein ergernisje was de uitspraak van de Nederlandse namen. Kijk als iemand Jan van Loos heet, moet het toch mogelijk zijn om Jan van Loos te zeggen in plaats van Jen ven Loos. Dat moet een anderstalig iemand toch kunnen leren, zou ik denken.
Maar goed, daar zou ik me over heen hebben gezet.
En dan waren er ook nog eens prachtige beelden en een mooie aankleding
Maar waar lag het dan toch aan dat deze film me niks deed?
Ik weet het niet, het moet dus eigenlijk wel aan het verhaal hebben gelegen. En dan nog vooral aan het liefdesgedeelte daarin. Een onmogelijke liefde, maar zo vreemd gedaan.
Als ik ga vertellen wat ik raar vond er aan is het verhaal meteen duidelijk, dus dat zal ik niet doen. Want ik weet dat er mensen zijn die de film gaan zien.
Ben zeer benieuwd naar hun oordeel. Maar ik vind het geen aanrader.

En dan hoop ik nu van harte dat ik weer eens een goede keus ga maken. Een film die me gaat boeien van het begin tot het eind en die dan nog een tijdje in mijn hoofd en in mijn hart blijft zitten.

10 opmerkingen:

Marlou zei

Goedemorgen Bertiebo,

oh jee...
Die film wilde ik nou juist gaan zien!!
Hij staat op m'n lijstje van de Filmschuur.

Ik laat je weten wat ik er van vond!
Jen ven Loos... brrrr
Groetjes van Marlou

.

Mapi zei

Tja ik heb de film dus gisterenavond ook gezien en het viel inderdaad tegen.Heel oppervlakkig, hap snap werk, wel prachtige kostuums . Raar dat een zogenaamd Nederlands verhaal zich afspeelt in een nagebouwd decor in een ander land.
Jammer! Vreemde film !

Sjoerd zei

Als ik het zo lees had de film dus gewoon Nederlands moeten zijn...

pourquoi pas ??? zei

Ik hou zo van films die indruk achterlaten dat je dagen erna er nog mee in je hoofd zit.
Ben gisteren naar de docu Dancer geweest en die dansscene op mijn blog heb ik al 5 keer teruggekeken. ZOOOOOOO mooi.

Jeanne zei

Wat jammer zo'n tegenvaller. Ik ga dus maar niet heen. Hij zal dan snel genoeg op TV komen.

Nietzomaarzooo zei

Herinner me een tv-serie, jaaaaaaaaaren terug, over de Zwarte Tulp. Ook in de Gouden Eeuw spelend. Zwart-wit tv.
Jammer dat het tegenviel. Wel fijn dat er nog genoeg zaken waren die je wel mooi vond.

Mrs. T. zei

ik houd meestal wel van kostuumdrama's, maar ik begrijp dat ik wat deze betreft gerust kan wachten tot ie op televisie komt.

Anoniem zei

Ik kan je geen leuke film aanraden, loop zelf hopeloos (nou ja) achter bij het kijken van films en de bioscoop heb ik al zeker in geen 3 jaar meer van binnen gezien. Ik volg ook helemaal niet wat er nieuw uitkomt.

Marlou zei

Hoi Bertiebo,

jaja... vanmiddag er naar toe geweest.
Ik vond het prachtig! De kostuums, de decors, het spelen... maar....
Halverwege de film werd ik onrustig. Dat krijg ik altijd als iets dreigt mis te gaan in een film.
Als de hoofdrolspeler domme dingen doet.
Of als één van de personages uit de film kwaad of onrecht wordt aangedaan. Daar kan ik niet tegen!

Ik ga meestal met koor/sport/filmvriendin Mary en die lag halverwege te slapen.
Nou ja zeg!!

Echt een aanrader vind ik het niet.
Maar de Vermeer-achtige plaatjes waren prachtig!

Groetjes van Marlou

.

Katrien zei

Christopher Waltz is mijn favoriete acteur. Huiveringwekkend (eng) (goed) in de Quentin Tarantino (films) vooral in de Inglourious Basterds. Tweede wereldoorlog film, vast nog wel te lenen bij de bieb. Laat het je mij weten als je deze! gaat zien? Ben benieuwd!