Totaal aantal pageviews

vrijdag 9 september 2016

Eten bij de Waag op de Nieuwmarkt (+risotto)

We hadden laatst op de Nieuwmarkt afgesproken met onze immer zeer druk zijnde jongste zoon Dirk. Hij kwam aangereden op de scooter met in een draagzak een oppashond. In een doggie-bag dus. Heel grappig.


Wij gingen daarna naar het theater en moesten nog wel wat eten vooraf. We liepen een beetje rond in de buurt,  maar het was prachtig weer en  overal hartstikke druk. Dus uiteindelijk kwamen we hier terecht Bij de Waag. Ik vind het sowieso leuk om in zo'n historische omgeving te zijn. Dit gebouw was uit de 15e eeuw en was oorspronkelijk een stadspoort. Pas later verbouwd tot Waag.

Ik had het niet verwacht, want het leek me een beetje een toeristentent, maar dat was het niet en tsjonge wat hebben we er lekker gegeten. Mijn man had iets met asperges en ik had een vegetarisch gerecht:  Risotto. Werkelijk voortreffelijk! En meteen ben ik thuis ook Risotto gaan maken.Ik ben nogal van Jamie tegenwoordig dus hier is zijn recept:

4–6 personen
• klontje boter
• 2 el olijfolie
• 1 grote ui, fijngesnipperd
• 2 tenen knoflook, fijngehakt
• 2 stengels bleekselderij, fijngesneden
• 400 gr. risottorijst

 • 250 ml droge witte wijn
• 1,1 l hete kippen- of groentebouillon
• 100 g doperwten, vers of diepvries
• handvol muntblaadjes, gehakt
• 100 g geraspte parmezaan


En zo moet het:
Risotto is een perfect weekendgerecht! Hoewel je er even voor in de keuken moet staan - en constant moet blijven roeren, is dit recept het helemaal waard. Serveer met een flinke hand rucola. 

1 Verhit boter en olijfolie en bak de uisnippers, knoflook en bleekselderij ca. 15 minuten, tot ze zacht maar niet verkleurd zijn. Roer de rijst 2 minuten mee; de korrels worden iets doorzichtig. Doe de wijn erbij en roer tot-ie helemaal is opgenomen. Voeg zout en peper toe.

2. Roer met een soeplepel tegelijk de bouillon erdoor; blijf steeds roeren tot de hele lepel is opgenomen. Doe de doperwten erbij en kook 5 minuten tot alles gaar is; voeg een scheut water toe als de risotto te plakkerig wordt.

3. Neem van het vuur, roer munt, parmezaan, zout en peper erdoor en serveer.

9 opmerkingen:

miekequilt zei

Mmmmm risotto. Dat vind ik ook zo lekker. Heb het nog nooit zelf gemaakt, misschien toch eens proberen.

Het lieve leven... zei

Ik ben een groot risottofan dus dit ga ik zeker maken! Geweldig die hondendraagzak...heerlijk voor het beestje, leuke foto van je jongste! Lieve groet Petra

Hondemien zei

Die Dirk: nieuwe missie?...OPPASHONDENCENTRALE..als hij personeel zoekt of klanten...
Wil wel meer weten over die draagzak: speciaal voor honden? ook in DH-maat?

pourquoi pas ??? zei

Wat gaaf die hondenzak, dat kende ik nog niet. Toch eens rondkijken voor Soop als we gaan fietsen. Nou ja we fietsen nooit. Maar dan vast wel ;-)
Nog even een reactie over de tweeling; wat een snoepjes. Wat een schatjes.
liefs.

Matroosbeek zei

Een mooi gebouw, een leuke zoon en een heerlijk recept. Meer moet dat niet zijn. Waarvoor dank Bertie!

Inge zei

Gaaf, jouw zoon met hond :-)
En risotto: heerlijk!

Villa Zeezicht zei

Haha, wat een geweldige foto van zoon met hond :) En ja, risotto dat vind ik ook heerlijk! Bij de bioboerderij hier in de buurt kun je ook gekruide risotto kopen, die is helemaal jammie!!

Kitty zei

Leuke locatie. Ik heb ooit in het torentje gezeten met een aantal meiden en een handlees-dame. Was zeer boeiend :)
Risotto, heerlijk! Met een stukje gebakken zalm ook een aanrader.
Zoon + leenhond: gaaf plaatje :D

Marthy zei

Leuk hondje en die risotto ga ik ook eens maken.