Totaal aantal pageviews

woensdag 10 augustus 2016

GlassFever

Mijn vriendin Jeanne, wilde graag naar de tentoonstelling GlassFever in Dordrecht. Ik had haar al een tijdje niet gezien en dat wilde ik wel, dus ik besloot mijn keuzedag te gebruiken voor een bezoek aan mijn geboortestad. Ik kom daar altijd graag. Ik heb niet veel met glaskunst, maar Jeanne en Dordrecht, dat was voldoende.
Het bleek dat de tentoonstelling op drie lokaties was. Dus wij ontmoetten elkaar op het station en wandelden naar de eerste lokatie:  het Dordrechts museum.
Het was een leuke opstelling daar.
Ze zetten bijv een hond van glas bij een schilderij met een hond, dat daar altijd al hangt. Zodat er een soort verbinding ontstaat. Kijk, zo:

Dan vind ik die glazen hond knap gemaakt hoor, maar ik zie liever het schilderij. Toch:  de combi is leuk.
Nog zo'n voorbeeldje:

Het laatste avondmaal, geschilderd door Willem Adriaensz. Key, zo rond 1560
En dan daar vlak voor 'glaswerk'  Ook het laatste avondmaal. In dit geval

Last Supper, uit 2011. Van Konstantin Khudyakov.

Er was heel veel te zien daar. Jeanne die er verstand van heeft en zelf ook met glas werkt, legde af en toe nog wat uit en probeerde enthousiasme bij mij op te wekken.  Dat lukte af en toe heel goed.
Bij het volgende kunstwerk had ik geen enthousiasme extra nodig. Dat vond ik gewoon mooi en bijzonder.

Dit is werk van Pacale Marthine Tayou, uit Kameroen. 2015: Colonne Coloniale
De braadpannen verwijzen naar de hongerproblematiek in Afrika en het consumentisme. De figuurtjes hebben een Afrikaans uiterlijk maar dragen westerse kleding. Ze zijn gemaakt naar voorbeeld van de colons, dat zijn beeldjes die aan toeristen worden verkocht en die oorspronkelijk tijdens de koloniale tijd werden gemaakt.
Tenslotte laat ik nog een Last Supper zien uit dezelfde zaal, van Michel van Overbeeke:

Tenslotte? Maar ik ben helemaal nog niet klaar. Dus wordt vervolgd!

7 opmerkingen:

miekequilt zei

Wat een leuke combi: je vriendin én een tentoonstelling. En glas met schilderijen.

Onliemie zei

Tja... tof dat je het samen met een vriendin kon doen. Zo alleen zou ik er niet veel aan vinden maar ik ben niet zo'n tentoonstelling madam... heb dat "talent" volledig mislopen doordat we steeds de honden mee hebben en tot grote ergernis van de echtgenoot kunnen we dan bijna nooit naar een museum of een tentoonstelling. Wel fijn dat jij er van kan genieten!

Wieneke zei

Ik ben dol op glaskunst, dus ik ga kijken of ik kan gaan kijken. ;-)

Bertiebo zei

Moet je zeker doen, Wieneke. Ik vond het echt leuk op drie van de vier locaties. De vierde was gesloten

Jeanne zei

Lijkt me leuk, ik krijg binnenkort ook keuzedagen om vrij te reizen...... Ik ga het onthouden.

Marthy zei

Mooi, dat glas, vooral die op de onderste foto.

Jeanne zei

Het was een superleuke dag.
Uiteraard om elkaar weer te zien, maar ook de glastentoonstellingen waren de moeite waard!
De combi 's vond ik het leukst.
En wat helemaal bijzonder was:
Een gratis stadsgids die me tussen de musea door, de mooiste plekjes van Dordt liet zien!
Bedankt Bettie! X