Totaal aantal pageviews

donderdag 14 juli 2016

Bridget Riley

Voor Odins tweede museumles gingen we voor het gemak weer naar het Haags Gemeentemuseum. Hij sliep weer en we hebben hem maar niet wakker gemaakt.

Er was een leuke tentoonstelling, net nieuw. Dus met Odin én de Museumjaarkaart, pikten we die even mee.
Ik vind de foto die ik maakte echt grappig. Gemaakt door een glazen deur en op die deur staat in zwarte letters Bridget Riley. Zij is de schilderes. Zo, door de deur gefotografeerd lijkt het net of haar naam op het werk staat.

Bridget Riley dus. Zij schijnt een wereldberoemde Engelse schilderes te zijn. Haar werk hangt op vele plaatsen in de wereld, ook in musea waar ik was. Maar ze is me nooit opgevallen, haar werk kende ik niet en haar naam ook niet. Nou ja, er is meer dat ik niet weet, dan wat ik wel weet.
En trouwens, nu ken ik haar. Een beetje.
Kleurrijk (en soms zwartwit), met heel veel golven,  curves.
Leuk om te zien. Een beetje sixties vond ik.
Van sommige stukken werd ik gewoon een beetje duizelig.
Ik laat een paar foto's zien, maar het is ook leuk om even op de site van het museum te kijken. Daar zijn ze duidelijker dan dat ik ben.




Het laatste werk is een muurschildering. In bruikleen van een museum in Duitsland.
Hoe kan je een muurschildering in bruikleen hebben? Mijn man vroeg het, maar niemand die het wist.

En Bertie? Aanrader? Ja zeker, als je toch al in Den Haag bent of als je lekker verder wilt snuffelen in het museum. Er hangt veel werk van Mondriaan bijvoorbeeld en van de Stijl.
Ik zou niet vanuit bijv.  Groningen naar Den Haag reizen alleen hiervoor. Maar ik vond het wel echt leuk!



4 opmerkingen:

Wieneke zei

Oh goed dat je het zegt, dan blijf ik lekker thuis :-)

Els04 zei

tof die foto!

Pippa's Hus zei

Ehh waar kijkt jou man naar? Ik zie niets. ;-)) XX Esther

Ageeth Mooij zei

Zo leuk, met de kinderwagen.
Prachtige kleuren en het is genieten wanneer zo'n foto zo mooi 'uit de verf komt' ;-)