Totaal aantal pageviews

zaterdag 4 juni 2016

Parsley, Sage, Rosemary and Thyme

Gewoon een simpel potje salie. Ik kocht het met de bedoeling het in mijn minikruidentuintje in de tuin over te planten.
En dan natuurlijk iets lekkers te maken waarin de salie wordt gebruikt.
Ik weet zeker dat ik het eerder gebruikte en dat het heel lekker was. Maar wat?
Nou ik weet het nog steeds niet, maar een googeltje leverde me heel wat recepten op met salie.
En dit maakte ik als eerste, een Jamie Oliver recept:
Voor 4 personen:
• 500 g linguine
• 3 el olijfolie
• 300 g gemengde paddenstoelen, in plakjes
• 2 tenen knoflook, in plakjes
• blaadjes van 1 klein bosje verse tijm
• 150 ml witte wijn
• 100 ml kookroom
• 30 g parmezaan, geraspt
• blaadjes van ½ bosje salie.



1. Kook de pasta en laat uitlekken. Bewaar wat van het kooknat. Verhit 2 eetlepels olie in een grote pan. Voeg de paddenstoelen, knoflook en tijm toe; bak ze goudbruin op.
2. Voeg de wijn toe en laat die voor de helft inkoken. Roer er de room, parmezaan, gekookte pasta en wat van het bewaarde kooknat door.
3. Verhit de rest van de olie in een pan en bak de salieblaadjes tot ze krokant zijn. Strooi ze over de linguine. 


Ja en dan heb je natuurlijk nog Jan Salie als in 'hij is me een echte Jan Salie'. Dat is dan een beetje een slome duikelaar. Ik gebruik de term nooit.
En tenslotte herinnert salie, of eigenlijk sage, me aan Simon & Garfunkel en hun prachtige lied Scarborough Fair.
Ach, zongen ze nog maar met z'n tweeën.
Ze doen dat niet meer, maar ik word nog altijd blij van de meeste van hun liedjes. Daarom hier nu maar even Scarborough Fair. Parsley, Sage, Rosemary and Thyme. 



15 opmerkingen:

Ageeth Mooij zei

Heerlijk, salie. Ik braad veel blaadjes even mee, wanneer wij varkenshaas eten en middelste vraagt dan naar de groene chips ;-) Eerlijk gezegd kan ik er dan wel een bord van op. Het is een overwinteraar in de tuin, dus...

Alet Venhuizen zei

Ik heb ook salie en vele andere verse kruiden in de tuin. Geeft een lekkere smaak en geur aan veel recepten.
De muziek van Simon en Garfunkel doet me aan thuis denken; Fijn om nog eens te horen!

Kitty zei

Hmmm, geen idee of ik dat wel eens gebruikt heb. In het kruidenrek hebben we het niet staan. Maar het recept 'klinkt' lekker :)

Mapi zei

Lekker recept ! Mijn 3 kleurige balkonbaksalie vertoont ineens kuren, snap niet wat er fout gaat.
Heerlijke nostalgische muziek.
Fijn weekend Bertie.
Liefs,
Mapi

Anita Willems zei

Mooi plantje!
Ik deed het eens in een potje met een laag honing, goed voor de keel. In een kopje thee. En mijn moeder legde wel gedroogde salie op de kookplaat na het koken. Trok de etensluchtjes weg. Wel een gedoe.

Marthy zei

Ik heb een dvd van dit concert van Simon en Garfunkel. Prachtig!

Vlimbouter zei

Klinkt heel lekker. Salie gebruik ik niet zo vaak, maar van de muziek van Simon & Garfunkel ben ik al heel lang fan.

Mrs. T. zei

Wat een mooi lied is dat toch.

Emie zei

Saliebotersaus: roomboter laten smelten, plukjes verse salie er doorroeren, geheel over verse ravioli gieten. Heerlijk!

Mirjam zei

Ik heb het nog nooit gebruikt in een recept, maar Ben wikkelde het tussen plakjes spek en een varkenshaasje. Smaakte echt heel lekker.
Heel fijn weekend,
Liefs,
Mirjam

In de weer zei

Dat ga ik eens proberen, salie krokant bakken, heb ik nog nooit gedaan. Mijn plant heeft in elk geval de winter overleefd.

Onliemie zei

Dubbel genieten! Heerlijk receptje dat ik zeker eens ga maken. Het water kwam me nu al in de mond... en genieten van prachtige muziek... Hoe kan een zondag nog mooier starten! :-)

miekequilt zei

Vroeger dronk ik weleens salie thee. De directrice van mijn school vond het lekker. En als beginnend juf durfde ik nog niet te zeggen " dat het niet te zuipen was". Excuses voor het taalgebruik. De muziek van S en G vond ik trouwens wel goed!

Unknown zei

Dat recept ga ik ook uitproberen, er staat salie in onze tuin. Lekker!

Els04 zei

MMM! Ook lekker om thee van te zetten!