Totaal aantal pageviews

dinsdag 10 mei 2016

Bolussen

Een hele tijd geleden al, kreeg ik een zak Zeeuwse Bolusmix. Wat een leuk cadeau!
't Klinkt misschien wat onsmakelijk, bolusmix,  maar onsmakelijk is een bolus zeer beslist niet.
Die is namelijk (mits goed gemaakt) buitengewoon heerlijk.
Maar goed, ik was die zak een beetje vergeten, vond hem en nu had ik er ineens zin in om die bolussen te maken.
Aldus geschiedde, maar het viel nog niet mee.
Tien minuten kneden tot een soepel deeg, stond er. Nou ik heb de volle tien minuten staan  kneden en soepel was het wel, maar zoals je ziet ook zeeeeeeeeer plakkerig. 

Het rijzen verliep ook niet zo goed. Dat moest op een warme plek gebeuren en die is er niet op dit moment in mijn huis.
Dus ik probeerde het buiten in de zon. Op een tafeltje, uit de wind.  Maar na de voorgeschreven tijd, een uur, was er nog niet veel aan gerezen.
Enfin, ik had alles precies volgens de gebruiksaanwijzing gedaan en er is uiteindelijk iets redelijks uitgekomen. Redelijk. Meer niet.


Het vormen vind ik niet zo belangrijk, hahaha, dat kun je wel zien. Op dat moment had ik een beetje de pest in, want het bleef maar plakken.

Helaas was de smaak ook niet zoals ik gehoopt had.
'Het zou best eens kunnen dat ze de volgende dag lekkerder zijn', dacht ik hoopvol.
Dat was niet het geval.
Soms ben ik met bakken wat slordig. Niet precies genoeg in het volgen van een recept. Maar deze keer had ik echt alles exact gedaan zoals het er stond.
Dus ik moet concluderen dat ik gewoon geen goede bakker ben.Te weinig feeling en  talent.

Maar laat ik het positief bekijken: dit betekent dat ik snel weer eens naar Zeeland moet. Heel snel!
Voor een echte, lekkere, Zeeuwse bolus.

13 opmerkingen:

Ineke Jonker zei

Hi hi, de echte eten we alleen in Zeeland toch? Enne....het lijken wel bolussen maar dan die andere....hihi

Inge zei

Lijken op ....
Ik ben best geduldig en precies, maar niet vwb koken en bakken, en dus gaat er nogaleens iets mis :-)

Pippa's Hus zei

Ze zien er inderdaad en beetje poeperig uit. ;-))
Maar voor de smaak zo dat niets uit maken. Ik hoop dat je snel een lekkere bolus
kunt gaan eten in Zeeland!XX Esther

Marthy zei

Ik had dat ook weleens, dat plakkerige en dat niet willen rijzen. Daarom gebruik ik tegenwoordig voor dit soort recepten mijn broodbakmachientje. De hele handel erin en ik krijg geen plakzooi meer en het deeg rijst zoals het moet rijzen.

Ferrara zei

Knap dat je het toch hebt geprobeerd.
Mijn kleindochter kreeg de slappe lach toen zelfs de cupcakes van Dr. Oetker mislukten.
Zegt genoeg over mijn bakkunsten. Ik krijg de zenuwen van Heel Holland Bakt ;0))

willy zei

probeer de volgende keer het deeg met een vochtige
theedoek erover in de oven op 30-40 C. te laten rijzen.
werkt hier prima, geleerd van zwager(echte bakker van brood en banket)
constante temp., geen tocht, wel regelmatig een blik werpen

Onliemie zei

Leuk! Ik ben niet meer alleen met mijn geweldig bakkerstalent! Ik zou niet weten wat een bolus is... maar zoals Esther hierboven al zegt... het ziet er een beetje gek uit...;-) Jammer dat het dan zelfs niet lekker was ook.

Wieneke zei

Toch heeft het wel wat weg van bolussen :-)
Ik zeg: Zierikzee, want daar zit een bakker die de lekkerste bolussen ter wereld bakt. Hier heb je hem: http://www.stadsbakkerij.nl/specialiteiten/zeeuwse-bolus
Wist je dat je die dingen heel goed kunt invriezen? Als ik voor mijn werk een dag in Zeeland moest zijn bestelde ik telefonisch tevoren altijd een doos om op kantoor uit te delen én eentje om in de privé vriezer te doen.
Als deeg plakkerig blijft moet je gewoon wat bloem toevoegen. En zachtjes laten rijzen in een oven van 30 graden kan inderdaad prima. Willy heeft helemaal gelijk. Ik heb dat ook wel gedaan. Eerst tien minuutjes en dan eens kijken of het langer moet.
Wij maken nog wel eens een banketbakster van jou, Bertie.

Happy Earl Grey zei

Ze lijken er wel op, maar daar maak je ze niet voor natuurlijk. Ik zou op internet een recept zoeken en het nog eens proberen. Dan kun je altijd nog een keer naar Zierikzee voor de echte.
Groetjes El

Marloeskreatief zei

Ach hoe ze er uit zien is minder belangrijk als ze maar smaken

Vlimbouter zei

Bolussen ... een leuke naam. Ik heb geen idee hoe het smaakt of zou moeten smaken, maar gewoon blijven proberen zou ik zo zeggen. of snel even naar Zeeland rijden ;-)

Villa Zeezicht zei

Oh jammie, onze favoriete regionale lekkernij! Om heel eerlijk te zijn moet ik bekennen dat het mij als échte Zeeuwse ook nog nooit gelukt is om ze fatsoenlijk zelf te bakken ;o) Maar wel leuk dat je het geprobeerd hebt, alleen jammer dat ze niet lekker waren.

Ageeth Mooij zei

Oudste zoon en ik smullen er soms samen van (met roomboter). Ik koop er dan twee in een verpakking bij AH. Ze zullen het wel niet halen bij de 'echte', maar wat zijn ze lekker!
De jouwe zien er (ook) onsmakelijk uit, jammer dat ze niet lekker waren.