Totaal aantal pageviews

vrijdag 6 mei 2016

Amsterdam

Toen we met Anna in de bieb waren, ontdekte ik een boek over Amsterdam. In het kindergeeelte dus. Gemaakt door Georgien Overwater. Ik vond het niet zo geschikt voor jonge kinderen, maar wel erg leuk om te zien.
De familie Jansen 'doet' een dagje Amsterdam. Zoals Overwater dat zelf als kind ook deed en zoals ik dat vroeger ook deed (mijn moeder was Amsterdamse) en nu eigenlijk nog steeds.

.
Dat je aankomt op het Centraal Station en de drukte aanschouwt. Met onder aan de bladzijde wat wetenswaardigheden in dit geval over wanneer het station werd gebouwd en wie de architect was en over het Noord-Zuidhollandsch Koffiehuis, gebouwd in 1912.
Verder langs o.a Het Paleis op de Dam, de gachtengordel, de Westerkerk en het Anne Frank huis, Het Scheepvaartmuseum, De Amsterdam, De Hermitage, Carré, Het Rijksmuseum,  Het Concertgebouw:


Waar de koning zijn eigen plaats blijkt te hebben. Hij zit in het midden van het achterbalkon en kijkt uit over de hele zaal.
Nog verder gaat de familie. Naar de Dappermarkt


Genoemd naar Olfert Dapper die in 1663 een boek schreef over Amsterdam. En dus ook naar de Hortus


Waar eens per jaar , twee nachten lang, de Victoria Amazonica bloeit, met bladeren die sterk genoeg zijn om een baby te dragen.
En ook nog naar Artis, de Oude Kerk en de Chinese buurt

Ik zou het niet graag doen, allemaal op een dag. Maar zo aan de hand van Georgien Overwater, is het heel goed te doen.

Nou en dan ga ik nu op weg. Je gelooft het niet,  op weg naar .... Rotterdam!

9 opmerkingen:

Ageeth Mooij zei

Een prachtig boek!
Fijne dag in Rotterdam.

A3 zei

Ga ik me nu verheugen op foto's uit Rotterdam. Fijne dag.

Alet Venhuizen zei

Mooi boek met prachtige tekeningen!
Veel plezier in Rotterdam.

miekequilt zei

Het boek ziet er enig uit. Leuk om met kleinkind te lezen en dan naar toe te gaan.
Verl plezier in Rotterdam.

Inge zei

Wat een leuk boek! Ik was er weinig, in Amsterdam. Mijn man heeft er 5 jaar gestudeerd en gewoond.

Marloeskreatief zei

Nu op zoek in rotterdam naar zo n boek ,leuk boek ,nooit van gehoord ,en nee zou ook niet alles op een dag doen ,alhoewel ik cross ook heel wat af achter elkaar ,,....

Onliemie zei

Leuk... moet toch dringend eens een bezoekje brengen aan Amsterdam. Het klinkt allemaal aanlokkelijk. Hopelijk had je het in Rotterdam ook leuk?

Villa Zeezicht zei

Hihi, wat een leuk boek! Ook mijn moeder is in Amsterdam geboren en ook wij gingen een keer met haar een paar dagen 'haar' stad doen ;o) Leuk herkenbaar dus!

Els04 zei

mooi!