Totaal aantal pageviews

zaterdag 27 februari 2016

Catwalk

Er was nóg een hele leuke tentoonstelling in het Rijksmuseum. Dus die pikten we bij ons Breiterbezoek natuurlijk meteen mee.
De tentoonstelling heet Catwalk en toont Nederlandse mode van 1625 tot 1960.
Ik wist het niet, had er nog niets over gelezen. Pas op de terugweg las ik een recensie in de krant en die was niet zo positief. Maar wij vonden het echt heel leuk.
Zo zagen we bijv. de onderbroek van de Friese stadhouder Ernst Casimir.
Ik ben niet bepaald van de onderbroekenlol, maar dit vond ik bijzonder omdat er uit de 17e eeuw nauwelijks kleding bewaard is gebleven. Deze onderbroek dus wel, evenals Ernst Casimirs hoed met een kogelgat er in. Hij stierf op het slagveld

(Iemand vroeg mij waarom je nou toch in 's hemelsnaam de onderbroek van Ernst Casimir zou willen zien. Ik dacht er even over na en besloot dat ik dat absoluut niet kan uitleggen)

We zagen een jurk, een trouwjurk die gedragen werd door de 22-jarige Helena Slicher op haar trouwdag in 1759
Met meer dan twee meter is dit de breedste jurk van Nederland. Er werden hoepels onder gedragen om de rok wijd uit te laten staan. De ellebogen konden er op rusten, daarom heetten deze paniers à coudes: elleboogmandjes




Fotograaf Erwin Olaf heeft deze tentoonstelling ingericht. Hij kon vanwege de kwetsbaarheid van de 18e eeuwse japon, zijn model Ymre Stiekema de japon niet echt laten dragen. Dus fotografeerde hij haar zoals toen gebruikelijk was met de tepels zichtbaar, en combineerde vervolgens foto's van de japon en model.



En dan was er nog een zaal waar je op je gemak kon gaan zitten, als bij een echte modeshow en waar allerlei kledingstukken op een loopband langzaam voorbij kwamen. Je kon in een klaarliggend boekje zien wat het allemaal was. Heel erg leuk gedaan.



Ik kan nog veel meer laten zien, maar dat doe ik niet. Ga zelf maar kijken.

8 opmerkingen:

Vlimbouter zei

Ik vraag me telkens weer af hoe de vrouwen toen met zo'n brede jurk door een deur stapten. Zijdelings misschien? Interessante tentoonstelling!

Marloeskreatief zei

Ha ha ...ja ik had het gelezen ,wie weet

Marthy zei

Mooi, die foto met model Ymre Stiekema.

Crafts 'n' Skills zei

Oh wow, nou.. Zo te zien zou het ook wel iets voor mij zijn. Leuk!

Ageeth Mooij zei

De wandbekleding is ook mooi in hetzelfde patroon.
En blote tepels kende ik nog niet als modeaccessoires.
Lijkt me een prachtige tentoonstelling.

Els04 zei

Oh, ik zag dat al in DWDD en zei tegen Karel dat we dringend in Nederland moeten gaan wonen :)

Nana zei

Tof! Moet je zeker eens naar het modemuseum in Antwerpen gaan.

Nietzomaarzooo zei

Prachtig en ook die van Breitner. Ga er zeker een keertje heen en dan inderdaad lekker vroeg. Loop je niet over de hoofden.