Totaal aantal pageviews

vrijdag 29 januari 2016

Van tulpen en stoofappeltjes

Dat lijkt me nou toch zo leuk hè: zo'n tulpenkar hebben en die dan niet voor je huis laten staan, maar er letterlijk mee de boer op gaan om die tulpen die toch al  in je ruime achtertuin staan, aan de man/vrouw te brengen.
En dan natuurlijk vooral als het een beetje behoorlijk weer is. Of prachtig weer zoals afgelopen maandag toen ik deze foto maakte.
Ik kocht vier bossen tulpen voor vijf euro en keerde er mee terug van mijn wandeling. Ik had onder iedere arm twee bossen en ik zag heel wat mensen vergenoegd naar me kijken.
''t Is voorjaar', zullen ze gedacht hebben en dat was ook zo. Heerlijk.
En dan 's zomers met een paar eenvoudige ingrepen (hahaha, ik ben erg goed in ingrepen) de kar omtoveren tot een ijskar. Zo'n echte ouderwetse met een bel en een zonnescherm erboven en dan ijs verkopen. 
Misschien voor de herfst kastanjes poffen op de kar... Ja dat lijkt me wel wat!

Overigens: sinds ik tamelijk veel wandel, zie ik ook weer van alles te koop langs de weg. Dit vond ik ook leuk:


Zoete stoofappeltjes 'Ermgard', dat klinkt al lekker, nog voor je het geproefd hebt.
Ik heb nog nooit appeltjes gestoofd. Of is dat gewoon appelmoes maken?

15 opmerkingen:

Els04 zei

Oh tof, doen die kar!

Vlimbouter zei

Ik denk inderdaad dat appeltjes stoven gewoon appelmoes maken is. Of misschien zoals mijn grootouders vroeger deden: klokhuis eruit, kandijsuiker erin en dan langzaam in zijn geheel gaar laten worden op een hoekje van de 'leuvense stoof'?
Fijn he, naar huis kunnen wandelen met een weelde aan bloemen in je armen. Geeft zo'n blij gevoel!

KnutzEls zei

Swinters een flinke pan snert? Ik zie het helemaal zitten. 5 bossen tulpen, puur geluk ;-)

Pippa's Hus zei

Mocht het ooit zover komen met de ijscokar, kom je dan hier ook eens langs door de straat?
(Dat lijkt mij nou zo leuk! ;-)) XX Esther

KnutzEls zei

Swinters een flinke pan snert? Ik zie het helemaal zitten. 5 bossen tulpen, puur geluk ;-)

Nana zei

Knappe kar! Hier ook al tulpen in huis maar niet aan 4 pakken voor 5 euro hoor. En ja appeltjes stoven is een soort van appelmoes maar dan zonder moes. :-)

Wieneke zei

Stoven is geen appelmoes maken. Appelmoes maak je van snel tot prut kokende appels als goudreinetten. Bij stoven (zachtjes garen) blijf je de vorm van de partjes wel zien, maar ze zijn natuurlijk wel zacht geworden. In Friesland verkopen ze wel zoete appels (ik weet geen naam), die daarvoor geschikt zijn. Lekker, hoor.

Marga zei

Mijn moeder maakte appeltjes onder de deken: zoete appels in een vuurvaste schaal met een soort custardpudding eroverheen, in de oven!

debora zei

aan die tulpen zou ik ook niet kunnen weesrstaan,zooo leuk een bloemenkar,nog nooit gezien!geniet van je bloemenweelde in huis!!!groetjes debora

Petra zei

Ooh prachtig z'n kar ik ben er naar opzoek geweest om mijn jam aan de man te brengen. Waren erg duur moet ik heel wat potjes voor verkopen, maar deze met tulpen prachtig en 4 bossen voor € 5,00 had ik ze ook voor meegenomen. En stoofappeltjes is geen appelmoes maken hoor, net als stoofperen maar dan appels en minder lang stoven als de peren heerlijk vinden ze ze hier. Maar je ziet ze niet vaak hier, beetje kaneel erover en lekker bij rode kool, of stampot boerenkool heerlijk. Alvast een fijn weekend groet Petra.

Lot zei

De stoofappeltjes zijn meestal ook wat anders van structuur waardoor ze in vorm blijven na stoven.. Je kan dat zelf doen door even aan te zetten in wat boter en dan vocht toevoegen en zonder roeren lekker laten garen.

Willy zei

Bij Esther las ik al over 100 tulpen en bij jou 5 bossen. Wij verlangen naar het voorjaar en als er zo'n ijscokar door de straat komt lust ik wel een ijsje.

Marthy zei

Die kar is inderdaad prachtig, de tulpen die er in staan maken het af. Ik ga me er morgen ook maar eens mee verwennen, lekker voor het weekend.

Ageeth Mooij zei

Ik denk dat het zoete appeltjes zijn, die kook je zachtjes in helften of parten met suiker en kaneel. Mijn man en ik eten ze graag met bruine bonen. Dat smaakt naar vroeger.
Het zijn dus speciale soorten die vaak bij de boerderij stonden en ook bij de groentewinkel te koop zijn.

Anoniem zei

Mooie kar zeg! En leuk om te bedenken wat je er allemaal mee zou kunnen doen...