Totaal aantal pageviews

zaterdag 15 augustus 2015

Praag (2)

Je zou eigenlijk in Praag makkelijk kunnen vergeten dat het tamelijk kort geleden nog een echt Oostblok-land was. Pas in 1989 werd het land een democratisch land.
Daarvoor had je natuurlijk De Praagse Lente gehad. Misschien zegt dat ook al wat, al duurde die lente niet zo lang.
De stad heeft nu een geheel andere uitstraling. Misschien altijd wel gehad hoor, dat weet ik niet.
Wat je ziet op deze drie foto's leek mij nog tamelijk Oostblok, dwz. tamelijk het beeld dat ik van het Oostblok had.


We bezochten ook het communistisch museum. Een rommelig geheel, waarbij vooral de slechte kanten van het communisme, indrukwekkend naar voren werden gebracht. En waar een grapje vandaag de dag moet kunnen:



Zoals gezegd: het was ontzettend druk in Praag. Of eigenlijk: het was ontzettend druk bij de meest bekende toeristische trekpleisters. De beroemde astronomische klok bijv., op het Oudestadsplein,  daar had je echt over de hoofden kunnen lopen. Met gemak. Maar als je dan een zijstraatje neemt en nog een en misschien nog een, dan zie je bijna geen mensen meer. En wel heel veel prachtige gebouwen met hele mooie details.
'Vaak naar boven kijken' stond er in een boekje over Praag en dat klopte. Dan zie je bijv. dit:



5 opmerkingen:

Jolande zei

Jammer dat het er zo vreselijk druk was, wij waren er in een paasvakantie en toen was het er helemaal niet druk.

Ingrid Orens zei

Praag is altijd al 1 van mijn favoriete steden geweest - vreemd genoeg ben ik er alleen maar in de winter geweest, altijd net voor Kerst. Meestal bar koud, maar zo'n fijne sfeer (en ook zo druk, volgens mij is het daar het hele jaar door druk) ! Toch zou ik ook eens graag in lente of zomer gaan, ik denk dat je dan meer tijd neemt om alles te bekijken..

Mirjam zei

Wij zijn uiteraard ook op dat plein geweest bij de astronomische klok. Was best heel mooi om te zien, maar inderdaad wat een mensenmassa. En probeer eens een plekje te bemachtigen op een van de terrasjes aan dat plein. Kun je ook maar beter niet doen, want diezelfde paar straatjes van het plein vandaan, daar betaalde je maar de helft voor het drankje...
Fijn weekend,
Liefs,
Mirjam

Marthy zei

Geloof het of niet, maar die jasschorten zijn hier in Frankrijk nog volop te koop en ik zie in de dorpen er nog genoeg oudere vrouwen mee lopen. Ik heb in mijn kast nog een oude van mijn moeder liggen, kan hem nog steeds niet weggooien.

Willy zei

In Praag ben ik nog nooit geweest, maar die jasschorten heb ik vorig jaar in Frankrijk ook gezien. Naar boven kijken is een goede tip, dan is er vaak veel moois te zien. Leuk dat dansende gebouw.