Totaal aantal pageviews

maandag 8 juni 2015

Woman in Gold

Dit schilderij getiteld 'Portret van Adèle Bloch Bauer'  van Gustav Klimt, is waar het om draait in de film Woman in Gold.
Een film die ik per se wilde zien, omdat de hoofdrol voor Helen Mirren is en ik gewoon altijd alles wil zien van Helen Mirren.
Dus hoewel de film niet bepaald positieve recensies kreeg, ging ik toch en ik was niet teleurgesteld. Helemaal niet.
Woman in Gold  is gebaseerd op een waargebeurde geschiedenis.
De Oostenrijkse, gedurende de Holocaust naar Amerika geëmigreerde, Maria Altman wil dit schilderij van haar tante terug. Het is door de Nazi's van haar familie afgepakt en de Oostenrijkse regering wil het niet terug geven. Het is een topstuk en hangt in een Galerie in Wenen
Maria gaat met behulp van een advocaat de strijd aan. Voor beiden is het een spannende strijd. Maar ook een emotionele!
Ik vond het ook spannend én ontroerend en ik snap eigenlijk niet waarom de film zo matig werd beoordeeld.
Zo zie je maar weer, je eigen oordeel vormen is vaak toch wel verstandig.
En Helen Mirren? Mijn bewondering voor haar is nog groter geworden. Scheurtje 5

5 opmerkingen:

Katrien zei

Bedankt voor de tip. ♥
Cinema Oostereiland?

Bertiebo zei

@Katrien: Ja zeker Cinema Oostereiland. Wij zijn nog maar twee keer in de grote bioscoop geweest. Soms draait er iets dat ik graag wil zien, maar we vinden Oostereiland echt het allefijnst!

Ingrid Orens zei

Aha. Mijn soort film. Bedankt voor de tip !!

Marthy zei

Wij gaan, 's winters natuurlijk, altijd naar het filmhuis in Gouda waar ze prachtige films draaien. Ik heb de naam van deze film genoteerd, wie weet.

Mirjam zei

Ik ben ook groot fan van Helen Mirren dus deze komt zeker op mijn lijstje hoor...
Dank voor deze tip!
Fijne avond,
Liefs,
Mirjam