Totaal aantal pageviews

zondag 26 april 2015

Abney Park Cemetery

Waarom zou je nou in London naar een begraafplaats willen gaan. Ik bedoel: je kunt in een bus gaan zitten, je kunt naar geweldige warenhuizen gaan kijken, je kunt naar het British Museum of lekker in het zonnetje in een van de vele parkjes en parken zitten, je kunt....
Ja en toch bezochten we een cemetery in Londen. Een van de zogenaamde Magnificent Seven. Abney Park, een oude begraafplaats in de wijk Stoke Newington in Hackney.
Een hele leuke wijk trouwens.
Deze begraafplaats begon als begraafplaats en bomentuin tegelijk, in 1840. Wat tamelijk bijzonder was in die dagen. En doden van allerlei geloven konden er 'terecht'. Ook bijzonder.
Het is een prachtige en rustige plek, waar alles nogal in verval is geraakt, maar dat maakt het juist buitengewoon aantrekkelijk. Je kunt er wandelen, mensen laten er hun hond uit. Er groeit en bloeit heel veel. Bloemen, paddenstoelen. Van die paddenstoelen wordt gezegd dat je ze niet mag eten omdat ze vol zitten met arsenicum afkomstig uit de gebalsemde lijken van de Victoriaanse Society.
 (Deze info haalde ik uit de Volkskrant van  22 februari 2014).
Ik heb m'n ogen uitgekeken daar. Vooral naar de vertederende gedichtjes op de grafstenen. Kijk maar:







Dit is het oudste graf dat we gezien hebben:

Tegenwoordig zorgen buurtbewoners ervoor dat het allemaal goed gaat daar en is het park aangewezen als Local Nature Reserve.
Hoe dan ook,  het was een beautiful stukje natuur, daar midden in de drukke stad.
Ik denk trouwens wel dat je een hele enge film zou kunnen maken, als er 's nachts gefilmd zou worden. Met al die engelen zonder hoofd en van die scheefgezakte kruisen. 



Oh ja en Ineke wat denk je van dit kruis?

 (Ineke heeft op haar blog een zoektocht naar natuurlijke kruisen. Hier: klik maar )

6 opmerkingen:

Ineke Jonker zei

He Bettie, je eerste kruis, ik heb er ook moeite mee,gek he?
Nu ben ik niet de hele tijd op pad,maar ik had verwacht dat ik ze spontaan zou tegen komen.
tja...zeeland, fijn he?

Jeanne zei

Ik kom ook graag op kerkhoven en zeker in Engeland. Good places to be.

Jolande zei

Wij waren vorige maand in London ook op een heel apart kerkhof, dus ik vind het helemaal niet gek hoor.
Als je zovaak in een bepaalde stad komt is het juist erg leuk om dit soort niet toeristische plekken te bekijken.

Mirjam zei

Het is er prachtig...
Soms zijn het van die serene plekken, waar de rest van de wereld er niet meer toe doet...
Liefs,
Mirjam

Ingrid Orens zei

Mooie teksten op de zerken...
Werd er een beetje stil van...

Susan van der Zwaag - Sondeyker zei

Oh ben me net heel hard aan het bedenken of wij ook op dit kerkhof geweest zijn vorig jaar toen we Londen bezochten.
Ik hou van die hele oude kerkhoven en kan ze bijna ruiken vanaf een afstand hihi. Voor mij heaven on earth om op zo'n oud kerkhof te mogen wandelen.

Zou dolgraag nog eens Highgate cemetery willen bezoeken, maar dan op eigen houtje. Niet met zo'n rondleiding die ik 11 jaar geleden deed ;). Warme groetjes van Susan