Totaal aantal pageviews

woensdag 21 januari 2015

Opruimen

Naast het gewone wekelijkse blad, bracht Libelle vorige week een extra blad: Inspiratie voor een leuk 2015.
Ik haal er van alles uit, zo las ik bijv. een aantal do's en don'ts om beter te kunnen slapen. ik ben een slechte slaper, dus allicht dat ik eens wat probeer.
Verder tips voor perfecte lippen, opgestoken haar, reisjes, recepten enz. enz.
En natuurlijk gaat het over opruimen. Dat is een trend. Er wordt veel opgeruimd, ook in blogland, waar nu, in het nieuwe jaar, weer echte opruimblogs worden gestart.
Ik snap het heel goed, dat opruimen. Een opgeruimde la, een opgeruimde kast, een opgeruimd huis... dat is zoooo bevredigend. Je hikt er tegenaan soms, maar als je het gedaan heb, is het heerlijk. En dat gevoel werkt door in je hoofd en in je hart. Je creëert ruimte. En die kun je inzetten.
Tot zover is het me dus helemaal duidelijk. Echt.
Maar dan in die Libelle dus, komt er een opruimcoach aan het woord. Het woord opruimcoach alleen al. Slimme vrouw denk ik dan. Kassa!
Enfin, zij geeft een paar tips, waarvan ik vooral de laatste belachelijk vind.

"Pak een vuilniszak, loop door het huis en kies 27 voorwerpen uit om weg te gooien. Stop ze in de vuilniszak, knoop hem dicht zonder er nog in te kijken en gooi hem in de vuilcontainer. Neem daarna een lege verhuisdoos en vul die met 27 spullen voor de kringloop. Doos dicht, en in de achterbak van de auto. Ziezo..." 

Ik loop een tijdje te foeteren.

'Achterlijk gedoe. Ik zie me al lopen, met die vuilniszak, ja en dan maar tellen tot 27 en waarom zevenentwintig en wanneer doe je het dan weer, de volgende dag of volgend jaar. En dan krijg je spijt natuurlijk en dan moet je ook nog die verhuisdoos gaan vullen, wat een flauwekul, een mens kan toch zeker zelf wel opruimen, daar zijn toch geen opruimcoaches voor nodig of plannetjes met 27 dingen.
Ons huis is heus wel  oké wat opruimen betreft en was dat nou moeilijk, nee hoor helemaal niet. Beetje bijhouden, klaar'.

En dan ineens zie ik onze schuur voor me. Al dertig jaar een gruwelijke ergernis. Niet door mij hoor, nee niet door mij. De schuld van mijn man, die nooit iets weg kan doen. Hoewel... heel misschien toch niet alleen zijn schuld. Heel misschien.
En dat ene stukje van de zolder, dat deel waar we niet zo makkelijk bij kunnen en trouwens dat andere zolderdeel, daar is het wel opgeruimd, dat wel, maar toch nog best wel vol. Best wel!
Eh... we hebben wel een vuilniszak in huis. En ook een verhuisdoos. Eh.....

7 opmerkingen:

Stins zei

Óp naar de 27 ;-)!
Misschien wel meer zelfs...

Mirjam zei

HOi Bettie,
Ik ben ook weer met opruimen begonnen en elke dag gaat er wel iets in de afvalcontainer, of opzij voor een rommelmarkt of voor de kringloop. Maar ik zou dat niet zomaar in één keer kunnen doen hoor, met een vuilniszak. Ik vrees dat die leeg zou blijven, want ik moet toch echt eerst alles nakijken voordat ik iets kan weggooien... en dat kost tijd. Ik doe het lekker op mijn manier en blog er ook over, heerlijk zo'n stok achter de deur...
Ik wens je een heerlijke dag,
Liefs,
Mirjam

Tartelette Maison zei

Hahaha, ja ik heb het ook gelezen. :-) Ik ben ook in opruimmodus hoor. Een van de dingen die niet weggaan is jouw mooie spreuk. Hij hangt op zijn plek. Foto en post op mijn blog. ;-)

Hanneke zei

Ik zou kunnen beginnen met dit bureau .. Tot 27 kom ik niet. Ofschoon ..
Ik zóu kunnen beginnen met dit bureau. :-)

pourquoi pas ??? zei

Wij zijn aan het verhuizen dus dan weet je het wel. Ik kan niets weggooien, groot probleem, maar in december al vel dingen ingepakt en naar opslagplaats gebracht. Het huis ziet er veen rustiger en leuker uit en ik mis niets uit al die dozen. Wel een bewijs dus dat t best weg zou kunnen.
Verder las ik eens op de blogs over 1 kastje of 1 laatje per dag opruimen en dat vond ik een geweldig idee, maar......niets mee gedaan, maar t idee was top.
fijne dag.

Ineke Jonker zei

Nou ja zeg, 27 dingen in een zak. Wat een vreemd getal. Een van de lelijkste getallen die er is vind ik.
Ik wil ook echt opruimen, en ik ben degene met de meeste spullen, laten we beginnen met 12 dingen per week.

Onliemie zei

Oei wat zegt Ineke nu... één van de lelijkste getallen? Mijn ouders,ik, oudste dochter...allemaal jarig op 27, huisnummer 27, huisnummer zoon 27...een nummer dat ons achtervolgt... niks niet lelijks aan... (vinden wij! haha)
Maar om nu 27 dingen in een vuilniszak te steken en weg te kieperen! Wat een afval levert dat wel niet op! :-( Trouwens wie heeft er nu 27 dingen in zijn huis die alleen nog goed zijn voor de vuilnisbak? Kringloop is een beter idee...Elke week een kastje... dat is meer mijn ding! Opruimcoach! Het zal me wat! Maar die zolder Bertie? Ik vrees dat wij er ook zo eentje hebben! ;-)
Fijn weekend!