Totaal aantal pageviews

zondag 12 oktober 2014

Beter Rekenen

Meestal erger ik me alleen maar bij Beter Rekenen als ik het weer eens niet goed heb. (Of hulp nodig heb van mijn man). Ja, dat is knap irritant.
Maar soms is het gewoon leuk en leerzaam.
Déze som had ik uiteraard ook fout.

Bij een supermarktonderzoek blijkt de goedkoopste supermarkt 20% goedkoper te zijn dan de 'gemiddelde' supermarkt.
De duurste supermarkt is 20% duurder dan de 'gemiddelde' supermarkt.

De duurste supermarkt is % duurder dan de goedkoopste supermarkt.
(Vul een geheel getal in.)



Ik dacht wel meteen dat mijn antwoord fout zou zijn, want het lag zo voor de hand, dat kon niet goed zijn.
En dat getuigde dan toch wel van enig inzicht, haha.
Maar toen ik de oplossing zag, begreep ik het. Leuk!
Natuurlijk hebben jullie het allemaal goed, maar als je het nou toch niet helemaal zeker weet, scroll dan even een stuk naar beneden en lees de oplossing!


Oh ja, Beter Rekenen vind je hier: klik


































































Als de boodschappen bij de 'gemiddelde' supermarkt 100 euro kosten, kosten ze bij de duurste 120 euro en bij de goedkoopste 80 euro.






120 is de helft meer dan 80.
De duurste supermarkt is 50% duurder dan de goedkoopste.

Geen opmerkingen: