Totaal aantal pageviews

donderdag 18 september 2014

Jaja... De IJhallen

Da's nou een beetje jammer. Dit is de enige foto die ik heb van onze kramen bij de IJhallen afgelopen zaterdag.
Je ziet onze dochter bezig met het inrichten van de kraam, 's morgens in alle vroegte. Zo rond half acht. Op dat moment kwamen de eerste handelaren al langs en probeerden zo min mogelijk te betalen.
Wat was ik trouwens blij met dochters hulp op dat moment. Later op de dag konden we het heel best met z'n tweeën af, maar dat klaarzetten (zo aantrekkelijk mogelijk) is natuurlijk wel van belang.
We hadden twee kramen. Deze dus en als je heel goed kijkt zie je de achterste ook. Daartussen ruimte genoeg om een stoel neer te zetten en te kunnen bewegen.
Waarom dan twee kramen? Ja, omdat we behoorlijk wat spullen hadden, niet alleen van ons zelf, maar ook van onze vrienden die net verhuisd zijn naar een kleiner huis en dus wat spullen kwijt moesten. En je mag niets voor de kramen op de grond zetten van de brandweer, als je het toch doet kan het je een bekeuring opleveren van 90 euro. Dus dat laat je wel uit je hoofd.
Om negen uur is de markt geopend. De allereerste echte klant vroeg naar het roosjeskleed waar de spullen op liggen. Maar dat was niet te koop, dat is gewoon nog in gebruik en lag er voor de gezelligheid. Op mijn eigen tas werd ook geboden trouwens, maar niet genoeg, haha.

'Was het moeilijk om een kraam te bemachtigen?' vroeg Katrien. Nee hoor, helemaal niet, maar je moet wel op tijd zijn. De kramen voor de volgende markt zijn al uitgegeven zag ik.
'Wat kost het ?' vroeg ook iemand. De prijs is 35 euro per kraam en 5 euro borg. Die borg krijg je terug als je niets, helemaal niets, achter laat bij je vertrek én als je tot 16.30 uur blijft.  In ons geval moesten we dus voor 70 euro minstens verkopen om nog wat winst te kunnen maken.
Dat is gelukt hoor. We zijn een hoop spullen kwijt. Maar de auto zat op de terugweg nog steeds behoorlijk vol en ik heb spullen genoeg voor nog een rommelmarkt. Wat mijn man niet zo fijn vindt, maar ik wel.
'Wat is het raarste dat je meemaakte die dag?'
Ik wilde een flesje parfum verkopen van een duur merk. Nog niet oud en voor 95 % vol. Er zat een dop op en als je die er af haalt kan je de geur echt niet missen.
Er zijn twee mensen geweest die dachten zich eens even goed onder te spuiten. Bij de eerste was het al gebeurd voor ik er erg in had. De tweede spuiter kon ik nog net tegenhouden.
Het flesje werd uiteindelijk gekocht voor 3 euro door een tienermeisje dat er hartstikke blij mee was.
Oh ja en die mevrouw die mijn halfhoge laarsjes wilde kopen, ging natuurlijk even passen. 'Oh wat sluiten ze mooi aan' jubelde ze. Dat was waar. Ze sloten zo mooi aan dat ze ze niet meer uit kon krijgen. Ze nam plaats op de stoel in onze kraam en ik moest al mijn kracht gebruiken om te trekken. Dat lukte. En..... ze kocht ze. 

De hele dag sta ik versteld over wat mensen willen kopen en wat juist niet.
Onze vrienden hadden bijv. een prachtige krantenbak, die ze kwijt wilden. Echt een hele mooie. Ik had verwacht dat die als eerste verkocht zou worden. Maar niks hoor. Hij is weer mee naar huis. Ook van onze kleine stofzuiger, ooit aangeschaft om niet steeds de gewone stofzuiger naar boven te moeten verslepen, had ik hoge verwachtingen. Maar nee, die is ook weer mee naar huis.
Daarentegen zijn twee oude, ongedragen spijkerbroeken die al drie rommelmarkten meegingen steeds maar weer, nu ineens verkocht. Mijn oude metaaldetector ging weg, maar mijn kettingen niet. Sjaaltjes ook niet.
Ik had een heerlijke dag, echt. Eigenlijk zit je gewoon op een terras mensen te bekijken. En te luisteren naar wat ze te vertellen hebben.
Zelf heb ik niets gekocht. Helemaal niets, echt niet!

Els van KnutzEls stuurde deze week weer een rommelmarktfoto.
Leuk. Deze foto werd gemaakt in Tartu, Estland.
Een rommelmarkt in den vreemde is zo mogelijk nog leuker. Meestal net even anders.

Trouwens, jij kunt ook meedoen.
Mail je rommelmarkt/kringloopfoto en ik plaats hem volgende week donderdag met een link naar jouw blog.
Hier is mijn adres: klik


PS.: Info over de IJhallen vind je hier: klik.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat leuk dat je daar, op die markt staat. Was er zelf zaterdag ook, wat een ontzettend grote markt is het. Groetjes, Turf

Ingrid Orens zei

Vroeger deed ik ook af en toe een rommelmarkt. En ook ik was telkens verbaasd wat mensen kopen. De zaken die je verwacht dat ze goed verkopen, die sleur je terug mee naar huis. En wat je zelf de grootste rommel vindt, dat is meestal onmiddellijk weg... Toch vreemd hé...

Marloeskreatief zei

Ben vast langs je kraam gelopen ook ik was er zaterdag wat een drukte en prachtig weer ,en......ik heb niets gekocht ......ha ha gr marloes

Wieneke zei

Wat grappig om nu eens te lezen wat de andere partij meemaakt op zo'n rommelmarkt. Het koopgedrag van mensen is sowieso vaak onbegrijpelijk :-)

debora zei

rommelmarktjes aflopen is 1 van mn hobby's,1maal per jaar staan we dan ook eens.maar wel eens leuk jou verslag te lezen,hoor!
jammer dat je zooo ver woont,dan had ik zeker sjaaltjes gekocht want ik ben een sjaalmadam,heb er heel veel maar kan het niet laten altijd eentje bij te nemen
groeten uit westvlaanderen debora