Totaal aantal pageviews

dinsdag 12 augustus 2014

Van deze kinderen ga je houden

Anja Vink zat een jaar lang achter in klas 1D van de GKH, een vmbo-school in een achterstandswijk in Rotterdam.
Een klas die onder leiding staat van leraar Vincent van der Pas. In tegenstelling tot hoe het op andere vmbo-scholen gaat, geeft Vincent bijna alle lessen en begeleidt hij de groep intensief.
Die begeleiding is hard nodig. Alle kinderen in de klas hebben problemen en een taalachterstand. Problemen in de wijk, problemen thuis. Daarbij zijn het pubers.
Anja Vink zat achterin de klas, was overal bij en schreef dit boek. We leren ze kennen hoor, Aziz en Sheena en Jim en Naila en Manisha. We leren ze kennen en inderdaad, we gaan van ze houden.
De leraar Vincent van der Pas... die maakt het verschil. En dat is een groot en buitengewoon belangrijk verschil.

Een boek dat ik achter elkaar uit las. Ik had toen ik nog werkte, altijd de oudste groep, de schoolverlaters. De kinderen die na de musical, het afscheid en de zomervakantie in het vmbo terecht kwamen.
Dat had zomaar 1D kunnen zijn.  Ik zag zoveel overeenkomsten, ik herkende zoveel! Het maakte het boek voor mij wellicht iets interessanter.
Maar ik denk dat het voor iederéén een zeer leesbaar en boeiend boek is.
Een leerkracht die het verschil maakt, zoals zo veel van zijn (en mijn) collega's trouwens. Wat een pracht beroep!

8 opmerkingen:

Chantal zei

Ik heb van het boek gehoord, nog niet gelezen

Ineke Jonker zei

Thuis ga ik het boek lenen in de bieb en lezen,dank voor de tip.
Zelf ben ik al sinds mijn 23ste dol op de boeken van Mary MacCracken. Tijdens mijn studie heb ik ze vorig jaar weer herlezen en in onderwijskunde opdracht gebruikt. Hoe zijn omgaat met de jonge moeilijk opvoedbare kinderen is echt prachtig.
Heb zin deze thuis ook weer te herlezen. Ken jij haar boeken?
(onder andere: 'kinderen in de kring')

KnutzEls zei

Dat wil ik ook wel lezen. Ik moest ook meteen denken aan die film over dat Franse dorpsschooltje (titel???) waarin ook alle kinderen zo mooi en goed werden opgevangen.

KnutzEls zei

Bedoelde natuurlijk Etre et avoir (leve Google)

Es zei

Dank, die gaat op mijn *wiliklezen*lijst

Bertiebo zei

Ja , Lovey een heel bijzonder kind. En nog eentje waarvan de titel me nu niet te binnen schiet. Maar ik heb ze zelf. Wil ik ze ook weer lezen natuurlijk

Anoniem zei

Leuk geschreven.
Ik probeer dat boek ook te lezen.

Vriendelijke groet,

Unknown zei

Bedankt voor je hint, ik ga 'm lezen!