Totaal aantal pageviews

donderdag 3 april 2014

Wat dood is

Ik lees Libelle en in dat blad schrijft Marleen Koolmees wekelijks over een boek dat zij heeft gelezen.
Het heet dan ook Marleens boek van de week. Hier vind je haar: klik
Om Marleen niet te missen, kun je je ook aanmelden voor haar nieuwsbrief. 
Ik heb al vaker een boek uitgekozen dat zij besprak en dat is me nog nooit tegengevallen. Ook nu niet.
'Wat dood is', is echt een spannende en goed geschreven thriller.
Het verhaal: Patrick Fort  heeft Asperger. Zijn vader is dood, misschien daardoor zijn fascinatie voor  de dood. Hij studeert anatomie en is daar zeer goed in. De studenten moeten een lijk ontleden en achter de doodsoorzaak zien te komen. Patrick ontdekt meer dan eigenlijk wenselijk was en komt daardoor in de problemen.
Meer kan ik er eigenlijk niet van zeggen. Ook om niets te verraden natuurlijk. Alleen nog dat ik het achter elkaar heb uitgelezen.
N.b.: Het syndroom van Asperger is een stoornis in het autistisch spectrum en ik heb een beetje ervaring met kinderen met dit syndroom. Voor wat het waard is: dit facet van het verhaal vind ik goed beschreven.
Het herinnerde mij enigszins aan 'Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht', van Mark Haddon. Ook een verhaal (geen thriller) over een jongen met Asperger. Ik denk dat ik daar al eerder over heb geschreven. Ik zal eens kijken en zo niet ga ik het alsnog doen.

1 opmerking:

Unknown zei

Bedankt voor je tip, Bettie. Ik heb ook erg van Mark Haddon genoten, dus deze gaat op mijn "nog lezen-pinterest-bord"!