Totaal aantal pageviews

zondag 16 maart 2014

Twelve Years a Slave

Het is absoluut geen vergissing dat deze film, Twelve Years a Slave, een Oscar kreeg dit jaar voor beste film.
Wij vonden het een zeer indrukwekkende film. Zeer!
Het verhaal: Solomon Northup, is een vrije, zwarte man. Hij woont (rond 1840) in New York met zijn vrouw en kinderen. Niets mis met zijn leven. Maar dan wordt Solomon ontvoerd en als slaaf verkocht in het zuiden, waar de slavenhandel nog veel geld oplevert. Natuurlijk zegt Solomon dat hij een vrij man is, maar zijn papieren zijn in New York en niemand gelooft hem. Voortaan heet hij Platt.
De kans op ontsnapping is nihil. De titel van de film geeft eigenlijk al aan dat aan het slavenbestaan een eind kwam, dus ik verraad niets als ik meld dat Solomon na twaalf jaar  in contact komt met een Canadees, waardoor zijn leven verandert...
Wat Solomon Northup  meemaakt, hoe hij en zijn medeslaven behandeld worden, de onvoorstelbare wreedheden, daarmee word je geconfronteerd in deze film. En niet bepaald zachtzinnig.
Solomon Northup schreef een boek over wat hij in die twaalf jaar meemaakte en daarop is de film gebaseerd.  Ik hoorde dat het de allereerste film is, gemaakt vanuit het standpunt van een slaaf.
Solomon Northup wordt gespeeld door Chiwetel Ejiofor. Een prachtrol!
En de film is beslist een aanrader.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Poehee, dat lijkt me een heftige film... Wel lekker kunnen slapen, zonder nachtmerries? Ik weet nog niet of ik 'm aandurf. Of is dat overdreven?

Bertiebo zei

Nee, Lidwien, dat is niet overdreven.