Totaal aantal pageviews

vrijdag 9 augustus 2013

Freddies avontuurlijke luchtreis

Dit is het spelletje dat ik op de rommelmarkt kocht. Het is een kwartetspel en je kunt er de tafels mee oefenen. Het ziet er zo schattig uit en het heet Freddies Avontuurlijke Luchtreis. 't Is van Jumbo.
Het gaat over een jongetje die met zijn paraplu door een sterke wind gegrepen wordt en vervolgens in allerlei gebieden terecht komt. Samen met zijn beer. Hij vertrekt uit de Alpen (tafel van 4) en komt dan bijv. in Nederland (tafel van 5)

Hij komt in Mexico, in China, in Australië en ook in Afrika. Het spelletje is zo ontzettend rolbevestigend, vooroordeelbevorderend  dat het nu niet meer zou kunnen, gok ik. Het gaat over negers en inboorlingen en het kan zo in een museum. Het tropenmuseum of zo.Hoewel, die Alpen? Maar toch is het leuk. Ik denk dat het uit mijn jeugd is, jaren vijftig. Misschien heb ik het wel gespeeld. Dat zou best kunnen. En ik ben niet racistisch geworden! Ook niet door de negerzoenen die ik als puber nuttigde, hahaha!


5 opmerkingen:

Marga zei

Ja, de negerzoenen van Auntie!! Maar de echte naam van die dames ben ik nu even kwijt!

Jolande zei

Dat ziet er heel erg leuk uit.
Oh en nu heb ik dus zin in negerzoenen (ik weiger zoenen te zeggen en nee ik ben niet racistisch)
maar die zijn hier jammer genoeg niet te koop :-(

Zaanse Zolder zei

Dit zijn de leukste spellen om te vinden!

Juffrouw Waardvleugel zei

Enig!

Bertiebo zei

Marga, ik wist het ook niet meer, maar nu ineens wel. Ze heetten Leibaart.