Totaal aantal pageviews

maandag 9 april 2012

Toen God een konijn was - Sarah Winmann

Soms kies ik in een boek op de titel, soms op de omslag. In het geval van dit boek spraken titel én omslag me aan en bleek het een zeer terechte keuze te zijn. Een geweldig boek. Origineel, goed geschreven. Ik heb het nog niet uit, maar het is zo'n aanrader dat ik er vast over post.


Achterflap: 1968. Het jaar dat heel Parijs de straat opgaat. Het jaar dat Martin Luther King zijn leven verliest om een droom. Het jaar dat Eleanor Maud Portman wordt geboren.Het wereldbeeld van de jonge Elly wordt gevormd door de mensen om haar heen: haar liefhebbende maar hinderlijk afwezige ouders; een beste vriendin die naar patat ruikt; een lesbische tante die filmster is, een oude joodse buurman die het niet zo nauw neemt met de waarheid; een bejaarde dandy die al dansend haar leven in komt, meteen gevolgd door een Shirley Bassey-imitator, en, natuurlijk, een konijn dat god heet. In een kindertijd die zowel gewoon is als buitengewoon, is Elly's enige constante haar broer Joe.Twintig jaar later zijn Elly en Joe volwassen en nog net zo close als ze altijd waren. Totdat, op een zonnige ochtend, een wereldschokkende gebeurtenis hun band voor altijd dreigt te verbreken.Toen god een konijn was is een roman over een kindertijd, over opgroeien, over vriendschap en familie, triomf en tragedie en alles daartussenin. Maar bovenal is het een roman over de liefde in al haar vormen.


Dus nu ga ik lekker verder lezen. Geeft niks hoor, dat het regent!

Geen opmerkingen: