Totaal aantal pageviews

donderdag 19 januari 2012

De andere familie Frank

Ik las dit boek: Het meisje dat verdween. Van Els Florijn. Het is een roman, maar gebaseerd op de geschiedenis van de familie Frank. De andere familie Frank, niet die uit Amsterdam maar uit Lienden in de Betuwe. Die geschiedenis is als volgt: een klein Joods meisje wordt door de huishoudster opgehaald als haar ouders en aangenomen zus gaan onderduiken. Er zou misschien niets aan de hand geweest zijn als er niet een bange burgemeester was geweest in het dorp, die gaat informeren wat er met dat Joodse meisje moet gebeuren. Het antwoord is dat ze onmiddellijk op transport moet worden gezet, eerst naar Den Haag en vandaar uit naar Westerbork en vandaar uit naar Auschwitz. De burgemeester houdt zich aan deze opdracht. Het meisje, Elly, wordt weggehaald. Na de oorlog krijgt de burgemeester een korte schorsing, maar keert daarna weer terug in zijn functie. De kleine Elly keert niet terug, zij werd vergast.


Haar ouders en zus duiken onder bij een boer, maar worden op een bepaald moment op straat gezet. Ze gaan dan o.a. naar Ochten waar een neef nog steeds wooont met zijn gezin. Deze neef was een amateurfilmer en een jaar of wat geleden doken zijn films op. Met o.a. dat filmmateriaal is de documentaire 'De andere familie Frank' gemaakt. De documentaire is indertijd uitgezonden. Ik zag hem pas vandaag. Hier, klik. Boeiend en treurig. Zo treurig. De feiten maken het boek eigenlijk overbodig. Behalve dan dat ik door het boek op deze gebeurtenissen en docu uitkwam. De neef, zijn vrouw en hun twee dochtertjes overleven de oorlog niet. De ouders van de kleine Elly en hun andere aangenomen dochter wel.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Ik heb het ook gelezen en was erg onder de indruk. Een aanrader (ik heb het net uit): De man die naar Auschwitz wilde. Enne... Haakze vandaag! Ik vond het gezellig gisteren!

Bertiebo zei

Ik ook, Lidwien, ik vond het ook gezellig bedoel ik!